středa 10. prosince 2014

Kate DiCamillo – Flora a Odysseus | Bagumbo skákavá!


Spidermana kousnul pavouk, do Flashe uhodil blesk a Odyssea vysál vysavač Odysseus 2000. Spiderman si poletuje městem na pavučinových vláknech, Flash pobíhá městem rychle jako blesk a Odysseus? Tenhle veverčák teď umí létat a psát básně plné pravopisných chyb. Hlavně ale získal větší srdce a úžasnou kamarádku Floru, která je ještě lepší parťák než mluvící papoušek. Bagumbo skákavá, ona je dokonce lepší než obří koblihy, i ty ještě obřejší!

Seznamte se s Florou, notorickou cyničkou a čtenářkou komiksů o superhrdinech i strašlivých věcech. Nemohl být nablízku nikdo vhodnější než ona, když se nebohý veverčík veverčák, tehdy ještě zcela pohlcený sháněním jídla, na zahradě potkal se zdivočelým vysavačem. Málem to pro něj skončilo neblaze, ale pohotová Flora ho naštěstí zachránila. Odysseus má tak možnost vykonat mnoho hrdinských činů, protože padouchové jsou všudypřítomní!

   Nikdo nemůže předpovědět, jaké druhy vět se mu můžou vydrat z úst, pomyslela si. Koho by třeba napadlo, že zakřičí: „Vždyť tu veverku vysajete“? (str. 13)


Jsem dlouhodobý fanoušek Kate DiCamillo. Ráda bych řekla velký, ale do dnešního dne jsem od ní četla všehovšudy dvě knížky. (Jsem ostuda.) Tu první jsem ovšem četla před nějakými sedmi lety, takže si můžu dovolit použít alespoň přívlastek dlouhodobý. A to se mi tehdy Příběh o Zoufálkovi líbil. Tenkrát jsem byla jen o něco starší než je cílová skupina knihy. A přece mám pocit, že čím jsem starší, tím víc se mi knihy pro děti líbí. Bagumbo skákavá, jak je to možné?

Čtu dětskou knížku, čtu, otáčím stránky, směju se jak blázen, zakládám jednu dobrou pasáž za druhou, a najednou se přistihnu, že jsem vlastně hrozně dojatá. Neříkám, že je to případ všech knížek pro děti, ale ty nejlepší z nich často neváhám zařadit mezi to nejlepší, co jsem přečetla. I v mém pokročilém věku. A Flora a Odysseus k nim bezpochyby patří.

   Co se má dělat, když někomu vzplanou vlasy? Souviselo to nějak s házením koberečků. Ano, takovému člověku se na hlavu hodí kobereček a poplácá se mu hlava. Flora se rozhlédla po jídelně. Měli vůbec doma nějaký kobereček? (str. 178)

Ono to bude asi tím, že si ta knížka na nic nehraje. Ano, je pro děti, je tam létající veverka píšící básně, ale zároveň je to tak hezky skutečný a pravdivý. Flořin život je do určité míry poznamenán rozvodem rodičů, v čemž v dnešní společnosti rozhodně není sama, a troufám si tvrdit, že pro malého čtenáře může být přečtení této knihy i trochu přínosné. Flora a Odysseus v sobě nesou spoustu univerzálních a přitom důležitých poselství: o přátelství, oddanosti, lásce mezi rodiči a dětmi, a o tom, co je vlastně důležité. A přitom to není zbytečně melodramatické nebo vyumělkované – věc, kterou o mnohých knihách pro dospělé či mládež říct nemůžu.

   A potom už se smáli všichni. Kromě Mary Ann, která se smát nemohla, protože nebyla živá. Ale Mary Ann by se nejspíš nesmála, i kdyby byla smíchu schopna. Prostě to nebyl ten typ lampy. (str. 220)

Nedokážu úplně přestat mluvit o tom, že je to dětská knížka, třebaže je to očividné, ale asi mě fascinuje, že jsem si tak oblíbila něco, co pro mě vůbec nebylo myšleno. Hodně knížek pro děti jsou v konečném důsledku hloupé – buď dělají pitomce ze svých dětských čtenářů, nebo jsou pitomé postavy v nich. Flora a Odysseus je naopak děsně chytrá knížka. Každý dospělý čtenář se musí pobavit nad sofistikovaným způsobem, jímž Kate DiCamillo podává příběh veverčáka a jeho lidské kamarádky. A to aniž by se malý čtenář musel bát, že by něco nepochopil. Chytré tak akorát, aby to padlo do noty všem.
   Uvažování průměrné veverky vypadá zhruba nějak takto: Ráda bych věděla, co tu máme k jídlu.
   Tahle „myšlenka“ se poté opakuje v drobných obměnách. (např. Kde je to jídlo? Panečku, já mám ale hlad. Je tohle k jídlu? a Nebylo by toho jídla víc?) asi tak šesttisíckrát nebo sedmtisíckrát za den. (str. 16)

Zvláštní zmínka patří provedení knihy. Text dodala Kate DiCamillo, ale mimo to kniha obsahuje i nádherné ilustrace od K.G.Campbella. Součástí příběhu jsou pasáže vyloženě v podobě komiksu, které jsou prostě kouzelné a oživující a proč vlastně nejsou ilustrované všechny knížky? Člověk si na to v dětství zvykne, a pak mu to násilím vezmou. Je to krutý svět.

Nemůžu si Floru a Odyssea vynachválit. Je to knížka, kterou bych si přála dostat k osmým narozeninám. Ale to už bych asi byla příliš chamtivá, tehdy jsem dostala Nejlepší přítelkyně a My z ostrova Saltkrakan. Ani jedna z nich ale teď není k dostání, takže pokud máte doma nějakého malého čtenáře: sáhněte po Floře a Odysseovi. Garantuju vám, že po dočtení budete mít srdce zase o něco obřejší.

P.S.: Samozřejmě, kniha je vhodná nejen pro osmileté, ale i pro čtenáře od 9 do 99 let a více, pokud se stále cítíte být dítětem!


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Kate DiCamillo (ilustrace K.G.Campbell)
Originální název: Flora & Ulysses
Série: není
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2014
CZ překlad: Albatros, Milan Žáček
SK překlad: Slovart, Alena Redlingerová
Počet stran: 240 v CZ, vázaná
Cena: 229,-Kč
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  3,81 při 15 699 hodnoceních

5 komentářů:

  1. Juuuj :D Nedokážem slovami povedať, ako veľmi túto knihu odporúč-- wait! V tej recenzii to je povedané úžasne dokonale :) <3

    OdpovědětVymazat
  2. Že je ta knížka boží? :D Strašně moc jsem se na to těšila, taky jsem se do toho pustila hodně krátce poté, co mi kniha dorazila a naprosto jsem si to čtení užila! Celkově mám názor stejný jako ty. :) A jsem fakt moc ráda, že jsem si přečetla doporučení od Luu, díky kterému jsem se s tou knížkou seznámila, jop. :D

    OdpovědětVymazat
  3. A to je důvod, proč mám radši dětské knížky a middle grade než YA, protože si na nic moc nehrají. Ale to už jsem ti říkala :-)
    V létě, až bude čas, mi ji půjčíš, viď?

    OdpovědětVymazat
  4. Perfektná recenzia a v kombinácii s tými úryvkami by som tú knihu najradšej hneď čítala.:3 Hádam sa k nej dostanem!

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)