sobota 28. února 2015

Sarah M. Fitzgerald – Jablečný koláč naděje | A teď mám hlad


Málokdy se mi povede psát recenzi hned ten den, co knihu dočtu. Většinou je to proto, že často čtu dlouho do noci a pak už jen s klížícíma se očima šátrám po vypínači lampičky, jaképak psaní recenze ve dvě ráno! Ale Jablečný koláč naděje je v tomhle sladká výjimka. Ani jsem se nenadála a na dvě posezení byl přečtený. Teď už bych jen ráda na posezení nějaký jablečný koláč snědla. Ale zapomeňme teď na mou neutuchající chuť na sladké a přejděme k Jablečnému koláči v knižní podobě.

Meg a Oskar byli odmalička nejlepší přátelé. Dlouho do noci si povídávali z oken svých sousedících pokojů, až nakonec znali jeden druhého jako nikdo na světě. Nebo ne? Když Meg s rodiči odjede na šest měsíců na Nový Zéland, něco se mezi nimi změní. Je to jenom nedorozumění, nebo se opravdu vůbec neznali? A pak je najednou Oskar nezvěstný, a po nějaké době všichni kromě Meg a Oskarova mladšího brášky Stevieho věří, že je mrtvý. Ale Meg tomu nemůže uvěřit. Že by ten Oskar, kterého znala a měla ráda, ten Oskar, který pekl ty nejlepší jablečné koláče na světě, plné lásky a naděje, spáchal sebevraždu?

Jablečný koláč naděje je poměrně tenká knížka, spíš než hlavní jídlo je to takový dezert, jednohubka, kterou člověk slupne raz dva. Ale navzdory velké čtivosti a malému počtu stránek o knize nemůžu říct, že by to byla jen oddychovka pro mladší čtenáře. I když na to Koláč ze začátku nevypadá, má v sobě mnohem víc než jen jednoduché čtení pro mladší náctileté. I dezert se někdy povede tak, že zasytí mnohem víc než hlavní jídlo, nemluvě o tom, že taky lépe chutná. A krásně vypadá. A dobře voní.

Každá knížka, která nedělá hlupáky ze svých čtenářů ani nemá hlupáky za hlavní hrdiny, u mě okamžitě získává plusové body. Jablečný koláč naděje naštěstí nemá ani jednu z těchto nežádoucích vlastností . Naopak má na skrovném počtu stran překvapivě dost životních mouder, která určitě uhodí na strunu mnohým z nás. V konečném důsledku je to sice jednoduše, ale přesto poeticky napsaná kniha, a číst její slova je jako pohlazení na duši.

Snažila jsem se na něj zapomenou, ale snadné to teda nebylo. Nedokázala jsem se ho jen tak zbavit. Měla jsem ho pod kůží a v hlavě mi neustále vyskakovaly věty, které mi kdy řekl. Zdálo se mi o jeho tváři a jeho ztřeštěnostech a představovala jsem si, že vidím, jak se v měsíční záři blýská jeho kolo, a někdy se mi zdálo o vůni jeho jablečných kolářů, ale když jsem se vzbudila, byla vždycky pryč. (str. 76)

Pokud máte rádi všechny knížky úhledně zaškatulkované do žánrů a kategorií, Jablečný koláč naděje vám způsobí mnoho krušných chvil. Je to middle grade nebo young adult? Co takhle něco mezi, třeba middle adult (neplést si s adults-having-midlife-crisis žánrem, to je něco úplně jiného!) nebo young grade? Kolik je hlavním hrdinům let, a je knížka určená pro jejich vrstevníky nebo je to téma moc vážné a ponuré? Žánrový puntičkář asi  nikdy nebude zcela spokojen, ale já jsem při čtení zjistila, že je mi vlastně jedno, co je to za žánr, ale prostě a jasně se mi to líbí. A ponurá knížka taky není. Spíš plná melancholické naděje. Naděje na lásku, na odpuštění, na smíření. Naděje s vůní a příchutí jablečného koláče.

„Ale není to obyčejný jablečný koláč. Je to jablečný koláč naděje. Po jediném soustu vám bude celý svět připadat tak nějak úplně jiný. Všechno se začne měnit, a až ho dojíte celý, zjistíte, že je všechno zase v pořádku.“ (str. 46)

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Sarah Moore Fitzgerald
Originální název: The Apple Tart of Hope
Série: není
Datum vydání: UK: 2014 / CZ: 2015
CZ překlad: CooBoo, Karolina Medková
Ilustrace: Dana Svobodová

SK překlad:
není
Počet stran:
192 v CZ, vázaná
Cena:
299,-Kč
Moje hodnocení: 80%
Hodnocení na Goodreads:  4,08 při 196 hodnoceních

15 komentářů:

  1. Skvělá recenze! Taky si chci tuhle knížku přečíst, ale netuším, kdy na ni dojde :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! To znám. Můj seznam čtení je právě na pár let dlouhý... :D

      Vymazat
  2. Pěkná recenze! Na tuto knihu se také chystám, snad ji někde brzy objevím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Držím palce, ať ji brzy seženeš :))

      Vymazat
  3. Zase mě ta tvoje recenze bavila! =) Super! Jablečný koláč zní dobře, ráda si ho někdy přečtu. Uvidím, kdy na něj budu mít melancholické chutě.

    A je mi celkem jedno, co je to za žánr, jsem v tomhle směru absolutní neználek. =) Kniha zní pěkně, budu se na ni těšit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :)
      Myslím, že něco jako žánrový všeználek dneska už asi neexistuje, hrozně rychle se to mění :D

      Vymazat
  4. Pěkná recenze, mě tato kniha láká již delší dobu, určitě si ji přečtu ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak držím palce, ať je to co nejdříve! ;)

      Vymazat
  5. Moc hezky a poutavě napsaná recenze! Rozhodně jsi mě na knihu nalákala. Snad se k ní co nejdříve dostanu :-) Díky za tip!

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych se kochala jen všemi těmi obrázky, kdybych se rozhodla si knihu pořídit. No, asi si ještě hodně dlouho počkám, než se do čtení Koláče vrhnu, třebaže tobě se líbil.

    Cože? Překladatelka Karolina Medková? To jméno jsem dlouho neviděla. :D Navíc jsem se domnívala, že se své práce v nakladatelství nadobro vzdala. Zase jsem si něco špatně přebrala. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práce v nakladatelství možná, teď už dělá šéfredaktorku "jen" pro Albatros, překladatel je ovšem externí spolupracovník, překládala pro CooBoo třeba i Tygří ságu a teď tuším pracuje na knize od Trish Dollerové.
      Ty ilustrace jsou spíš symbolické, v úvodu každé kapitoly je takový menší obrázek :)

      Vymazat
    2. Díky za objasnění. :) O Tygří sáze jsem věděla, akorát jsem se domnívala, že ten poslední díl překládal ještě někdo další. No, myslela jsem si toho hodně a všechno blbě! :D

      Vymazat
  7. Moc pěkná recenze, jen jsi mě utvrdila v tom, že si tuhle knížku chci přečíst. :) Tohle prostě vypadá jako perfektní čtení pro mě, takže se na ni moc těším! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tobě se to líbit bude, takže se těš... :)

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)