pondělí 9. března 2015

Thomas Hardy – Tess z d’Urbervillů | Jak přejmenovat klasiku

Jako všichni jsem v jádru docela povrchní člověk, a pokud nevybírám knihy podle hezké obálky, tak aspoň podle hezkého představitele hlavní role. A v jednom z filmových zpracování Tess z d’Urbervillů hraje hlavní roli Eddie Redmayne, kterého vám teď, když vyhrál Oskara, jistě nemusím představovat. Já jsem si ho ovšem vyhlídla už v Bídnících, které jsem viděla několikrát hlavně kvůli jeho roli Maria (a kvůli Eponine). A když jsem si pak hledala, v čem ještě hrál (abych trochu obměnila pozadí), objevila jsem jednu skvělou věc, totiž že jednu z hlavních rolí hraje i v Tess, kde je de facto součástí milostného trojúhelníku (neutíkejte, není to typický milostný trojúhelník!), jehož druhou mužskou část tvoří Alec. Toho zde ho představuje Hans Matheson, který, počkejte si, hrál Maria v jiné verzi Bídníků! Přišlo mi to hrozně vtipné a rozhodla jsem se, že než se podívám na Tess a dva Marie, jak jsem zpracování od BBC překřtila, musím si přečíst i knižní předlohu.

Tess je nejstarší z mnoha dětí chudého Johna Durbeyfielda. Ten se ovšem jednoho dne dozví, že pochází z rodu urozených d’Urbervillů. A náhodou nedaleko od nich bydlí bohatá paní d’Urbervillová se synem, takže to jsou jistě jejich vzdálení příbuzní! Rodiče Tess přinutí vydat se za příbuznými s prosbou o práci, neboť jsou zrovna ve finanční tísni, a Tess, která za tuto skutečnost částečně cítí vinu, se tam neochotně vydává, což jí zpečetí osud. Zde se totiž seznámí s pohledným Alecem d’Urbervillem, jemuž se Tess zalíbí a rozhodne se ji za každou cenu získat – třeba i proti její vůli. Alec d’Urberville má na Tess fatální vliv i o mnoho let později, když se mladá žena setká s pastorovým synem Angelem.

Tess z d’Urbervillů je viktoriánská klasika, o které jsme se ve škole neučili, ale zmínky o ní jsem viděla v několika knihách pocházejících z angloamerického prostředí. U nás to ale moc lidí nezná, což může být způsobeno tím, že poslední vydání je někdy z roku 1976. Pro mě bylo jednodušší sehnat to ve škole v originálu než se honit za českým překladem. Tess se pro mě tak stala zatím nejstarší knížkou, kterou jsem přečetla v angličtině. Asi proto mi to trvalo tak dlouho, ale hodin strávených nad touto knihou ani v nejmenším nelituju. Po dvou měsících do začátku nového roku to možná nemá příliš velkou váhu, ale letos zatím nejlepší přečtená kniha, jejíž osud na místě mých oblíbenců ještě upevnil dojem ze seriálu BBC.

Tess mi v mnohém připomínala mou oblíbenou klasiku Na Větrné hůrce. Ani ne tolik dějem nebo postavami jako spíš atmosférou a podobně tragickým nádechem. No dobře, to možná není mnohé co do počtu, ale dojem z knihy se určitě počítá za velkou část, no ne? Každopádně obě knihy sdílí přívlastky srdceryvné, srdcervoucí, tragické, smutné a u obou si budete rvát vlasy zoufalstvím a frustrací, že kdyby se byly postavy rozhodly trochu jinak, kdyby to nebyla taková banda pitomců, tak to hnedle mohlo skončit jinak. No jo, ale kdyby to skončilo jinak, jestlipak by se mi to taky tak líbilo? Těžko říct.

Ano, banda pitomců, ale taková ta, která vám přiroste k srdce, o to víc, když s nimi trávíte dva týdny a když jednoho z nich hraje Eddie Redmayne, a jejichž konec velice, převelice obrečíte. Nakonec to totiž nabírá nečekaný spád (pokud si nepřečtete spoilery, tak extra nečekaný) a nakonec to ve mně vyvolalo takový dojem, že na knihu ještě měsíc poté stále myslím a že tenhle článek hrozně dlouho měl jen nadpis, protože nic lepšího jsem nedokázala splácat. Ani tohle není mé psaní ve své mistrovské podobě, pokud vůbec nějakou mám, ale… musím se podělit o knihu, která zdaleka není tak známá, jak by si zasloužila. Nic lepšího než tuhle snůšku blábolů, jejichž světlým bodem je hlavně to, že vedle můžu hodit obrázky Eddieho Redmayna, asi nedokážu vytvořit, protože Tess of the d’Urvervilles je knížka, která je tak hezká a smutná a prostě moje… že to nedokážu napsat.

A abych to zakončila něčím souvislým, tady máte trailer na Tess a dva Marie.


20 komentářů:

  1. O přečtení téhle knížky přemýšlím už dlouho, ale vždycky dostane přednost něco jiného... Ale vzhledem k tvému kladnému ohlasu se po ní asi podívám v knihovně o něco dříve, než jsem původně měla v plánu... :) A BBC zpracování vypadá skvěle. Hlavní hrdinka působí strašně sympatickým dojmem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se po tom koukni, je to moc fajn kniha :)

      Vymazat
  2. Tohle jsem četla... šmarjá... před více jak deseti lety! A ty postavy mě tenkrát děsně štvaly a možná proto se mi ta knížka moc nelíbila. Ale přečetla jsem ji za jeden den. :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to to máš zcela naopak jak já :D Ale já ty postavy zase chápu, a vlastně mám i docela ráda tyhle tragédie, které jsou tragické i vlastní neschopností postav. Připomíná mi to mě.

      Vymazat
  3. Dokud jsem na GR neviděla několik statusů o téhle knížce, vůbec jsem nevěděla, že existuje, no. Ale jakmile jsem viděla tuhle obálku, byla jsem hodně zaujatá, protože mám Gemmu Arterton jako herečku poměrně dost ráda. :D Ovšem stejně jsem si až do teď o té knize nic nehledala, protože na to nemám čas... Teď si to chci přečíst. A shlédnout to zpracování od BBC, nejlépe hned. :D A víš jak moc jsem ráda, že si Eddieho někdo oblíbil už v těch Bídnících jako já? :D Také mě na těch muzikálových Bídnících moc baví Eponine. Ty Bídníky z roku 1998 mám dost ráda, takže z druhého Maria mám radost též! :D Zkrátka se budu těšit na červen, až se budu moci po příběhu Tess podívat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, zhlédni BBC zpracování, tuhle klasiku zná málokdo, třeba si šplhneš u příjmaček :)
      Eponine je prostě heartbreaking :(

      Vymazat
  4. Jo, Tess mám taky v merku. Mám to s ní stejně jako ty - u nás se o ní moc nemluví, ale v knížkách jsou na ni narážky. Musím si to přečíst už proto, abych je někdy výhledově mohla chápat. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jistě, Tess je pro pochopení knih hrozně důležitá. Třeba velkou roli má v Padesáti odstínech šedi, to je vyloženě nutné si to předtím přečíst, jinak člověk nepochopí mnohavrstevnost Aniny osobnosti, a třeba by se ti pak 50SoG nemuselo líbit, a nebude to vina knihy, ale tvá, protože jsi neměla přečtenou Tess. Rozhooodně. :D
      A teď vážně. Přečti si to, je to moc pěkný :)

      Vymazat
  5. Tess je úžasná knížka. Zpracování z roku 1973 jsem viděla dřív, než jsem četla knížku a hrozně se mi líbilo. Tess je opravdu krásná, Alec už od pohledu "had" a Angel je prostě Angel...Ale chápu, že když je člověk zvyklý na jednu filmovou/seriálovou adaptaci, je hodně těžké oblíbit si jinou:D Třeba Jana Eyrová z roku 2011 je podlě mě úplně nejlepší, ikdyž seriál BBC je taky fajn...:D
    Shirley

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. teda z roku 1979...

      Vymazat
    2. Souhlasím, Shirley! Nová zpracování knih, které už mám nějak zafixované, zrovna nevítám. Určitě jsou ty staré verze taky dobré, ale nějak mě to už neláká, no :(
      Janu Eyrovou jsem četla už před lety, ale ještě jsem žádnou neviděla. Takže doporučuješ Miu Wasikowskou, jo? (teď jsem to jméno určitě napsala blbě, omlouvám se :D) Budu na to pamatovat :)

      Vymazat
    3. Mně se osobně líbí nejvíc, ale seriál je taky fajn, ale já mám prostě slabost pro Michaela Fassbendera (miluju ho):D Ostatní verze maji docela divné predstavitele (kníratý Rochester? Díky, nechci) nebo jsou natočené v blbé kvalitě atd.
      Shirley

      Vymazat
  6. Minulý semestr jsem na Tess psala esej, takže jsem ji po několika letech četla znovu a fakt mě překvapilo, jak moc se změnil můj názor na postavy. Hlavně Angela prostě nemůžu vystát, občas mi přišel dokonce horší než Alec... Adaptace od BBC je skvělá, ale nedokoukala jsem ji celou, protože jsem prostě nesnesla, jak herec, kterého mám ráda, hraje někoho, koho nesnáším. :D Jinak, kdybys toužila po nějaké další tragédii od Hardyho, tak doporučuju Neblahého Judu. Ten je snad ještě horší než Tess. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Angela docela chápu. Jiná doba, jiné zvyky. A Eddie Redmayne je prostě zlatíčko, jsem do něj asi docela zamilovaná :D
      A je Neblahý Juda též milostná tragédie? Já jsem totiž trapka a jiné než milostné tragédie v tomhle stylu, nebo Na Větrné hůrce, mě prostě moc nebaví :( :D

      Vymazat
    2. Není to tak "romantické" jako Tess, ale myslím, že označení milostná tragédie by to docela sneslo. :) Jinak taky to bylo zfilmováno a Judu tam hraje Christopher Eccleston (a teď si nevybavuju, jestli taky sleduješ Doctora Who nebo ne...pokud ne, tak je to naprosto irelevantní informace :D )

      Vymazat
    3. Fantastic! (to to myslím objasňuje. :D )
      Tak jo, tak já dám na tvé doporučení a podívám se po tom :)

      Vymazat
  7. Ami: Páni, tak to neznám, ale vypadá to skvěle!
    Já strašně zbožňuju historické knihy a filmy :3
    Rozhodně se po ní podívám. A i obálku má krásnou.
    Hezká recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi ta obálka líbí :) Chci si ji někdy výhledové pořídit, teďka jsem ji měla jen z knihovny... Doufám, že se ti kniha bude líbit :)

      Vymazat
  8. Hezký den,nemáte někdo moc prosím k prodeji Tess z D'urbervillů - Thomas Hardy ??? moc děkuji za odpověd :) prípadně se ozvu mam veliký zajem! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký den,nemáte někdo moc prosím k prodeji Tess z D'urbervillů - Thomas Hardy ??? moc děkuji za odpověd :) prípadně se ozvu mam veliký zajem! :) Aneta :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)