neděle 5. dubna 2015

A. G. Howard – Šepotání | Pracky pryč, ty zmůrysynu!

Na Šepotání od A. G. Howard jsem se těšila nějaký ten pátek – už v době, kdy to bylo jen Splintered a kdy se očekávalo vydání v originálu. Tedy už někdy od konce roku 2012. Minutová chvilka zamyšlení nad tím, jak ten čas letí a jak si začínám připadat stará. Každopádně, než jsem se ke knize dostala, byl ohlášen překlad do češtiny a já se rozhodla na něj počkat, takže jsem se k Šepotání dostala teď, na jaře 2015.

Alyssa nikdy nebyla zrovna normální dívka. Patří k potomkům Alice Liddellové, která se stala předlohou pro známou Alenku z Říše divů. Její matka Alison je už léta zavřená v psychiatrické léčebně a sama Alyssa dělá koláže z brouků a všemožných hmyzáků, jen aby je přestala slyšet, aby umlčela jejich šepotání. Alyssa se obává, že trpí stejnou psychickou poruchou jako její matka, ale co když je na všem něco pravdy? A nesouvisí to s Alenkou a její návštěvou Říše divů? Že by byla Říše divů… skutečná?


Na Šepotání jsem se vážně hodně těšila. Vím, že už jsem to psala, ale prostě to musím zdůraznit, abych mohla plně vyjádřit své následující rozporuplné pocity. Od dočtení už jsem měla dostatečný odstup, abych si všechny své dojmy nechala dostatečně odležet, takže mám teď minimálně jasno v tom, že ucelená charakteristika svých dojmů ze čtení se mi bude psát jen těžko. Ale jdu se o to pokusit.

Anotaci jsem sice napsala dost vágní, ale jsem si docela jistá, že vás nikoho nepřekvapí, když vám teď prozradím, že tam opravdu jde o dění okolo Alenky Liddellové a Říše divů. Což z Šepotání činí paranormální romanci. Tady by bylo na místě zdůraznit, že mě paranormální romance už nějakou dobu příliš nebaví, a už sáhnu jen po takových, které mě opravdu zaujmou a lákají… Někdy se to povede, někdy ne. Ne snad, že by se tak radikálně proměnily knihy, které si takové označení zaslouží, spíš se proměnilo moje pojetí toho, co mě při čtení baví.

Co se týče paranormální složky příběhu, Šepotání obstojí velmi dobře. S motivy Alenky v Říši divů se v literatuře na každém rohu nesetkáte a sama Říše divů je v podání autorky stejně bláznivá jako v originálu, jen ještě o poznání temnější. Zatímco ze čtení „Alenky“ jsem si odnesla jen zmatenost a rozčarování, Šepotání dokáže navodit trochu děsivou atmosféru – z toho by byl super film, říkala jsem si – a kdyby byla hybnou silou příběhu jen honba za záhadou po téhle překroucené Říši divů, nebylo by si nač stěžovat.

Bohužel se jedná o YA paranormální romanci, a je jakýmsi nepsaným pravidlem tohoto žánru, že aby se zápletka neposouvala dopředu tak hladce, musíme to postavám pokud možno ztížit přidáním milostných potíží. Děj se děsivě zpomaluje a místy až stagnuje, když Alyssa řeší, na kom jí záleží víc a při kterém polibku jí víc bušilo srdce. Pamatuju si chvíle, kdy jsem při podobných pasážích tajila dech. Bohužel, dneska už mě emocionální drama postav na téhle úrovni nijak nebere. Už jsem to četla tolikrát, natolik je to okoukané a natolik absurdní, že toho mám akorát plné zuby.

Protože se ani já neumím zdržet prázdných frází, chyba je ve mně, ne v knize. Ono to k tomu žánru prostě nějak patří. A já prostě vím, že kdybych ji četla dřív, tak by se mi to líbilo. Moje patnáctileté já by nic nezajímalo tolik jako Alyssiny trable s láskou. K tomuhle věku to všechno patří. Jenže mně už patnáct není, takže mi nezbývá než si povzdechnout nad ztraceným potenciálem. Těžko říct, jestli nad tím, jaká kniha mohla být, nebo nad tím, jak jsem si ji mohla užít dřív.

Takhle u mě Šepotání skončilo jako kniha s nádhernou obálkou (viděla jsem ji už v knihkupectví, ve skutečnosti je ještě krásnější), ale obsah mě příliš neoslovil. První půlku jsem si užívala, ale druhá byla až moc utopená v náladách a zmatcích náctileté protagonistky. Šepotání ale rozhodně není špatné. Jestli vás to láká, směle do toho. Ale to už nechám na zvážení každému zvlášť.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku!


Autor/ka: A. G. Howard
Originální název: Splintered
Série: Šepotání, první díl
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: duben 2015
CZ překlad: CooBoo, Magdaléna Stárková
SK překlad: není
Počet stran: 416 v CZ, vázaná
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 50%
Hodnocení na Goodreads:  4,00 při 23 726 hodnoceních

13 komentářů:

  1. Ach jo. Ach jo. Ach jo!
    Jako když už nic jiného, tak aspoň budu mít doma pěknou obálku, že jo? Ona si obálky snad kreslí sama autorka, pokud se nepletu. A ty další dvě jsou snad ještě hezčí.
    Panebožejápřemýšlímnadknihoukvůliobálce! (Bez mezer je to strašně cool!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když už kvůli ničemu jinému, kvůli obálce to stojí za to :)
      Jobezmezerjetohrozněcool! Mezerystejněnikdonechápe!

      Vymazat
  2. I přes většinu negativních recenzí si knížku určitě koupím, protože ta obálka je zkrátka vynikající :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych řekla, že je to tak půl napůl. A obálka je fakt skvost.

      Vymazat
  3. Pořád nevím, jestli se do toho pustit nebo ne. Na jednu stranu mám vážně ráda Alenku v říši divů a jsem šíleně zvědavá, jak si s ní autorka poradila. Navíc zvrácená a temná verze Wonderlandu... To vážně musí stát za to. Na druhou stranu, přesně jak píšeš, ty náctileté lovestory... Vytáčí mě, jak to všichni autoři všude cpou a v jinak úžasných knížkách se pak zčistajasna zjevuje milostný trojúhelník. Ale také si říkám, jestli chyba není spíš ve mně, protože spousta kamarádek mi říká, že bez podobných milostných trablí by je knížky vůbec nebavily. Kdežto já tyhle zápletky nesnášela už v těch 15ti :D Podle tvojí recenze ale knížka vyznívá naprosto báječně (přinejmenším ta wonderlandovská část), takže mi asi nezbyde, než se na lovestory psychicky připravit a knížku zkusit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K dospívání prostě patří láska. Já už jsem zahořklá dvaceťačka, tak mě to štve, co se dá dělat :D Tak doufám, že se ti to bude líbit víc než mně :)

      Vymazat
  4. Kniha má opravdu okouzlující obálku :) U této knihy se hodně mísí kladné a negativní názory. Někdo je nadšený, jiný zase zklamaný. Sama bych si ale tento příběh moc ráda přečetla :) Tobě děkuji za tvůj velmi hezky podaný názor v podobě recenze :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Moja obľúbená séria, a trochu ma mrzia tie názory, ktoré v poslednom čase vidím na nete, ale čo už aspoň viac Morpheusa pre mňa :D Ja som mala asi šťastie, že zbožňujem Alicu, zbožňujem všetko gotické a proste som do toho vpadla bez toho, aby som riešila postavy a ich akcie, jednoducho ma to strhlo a som veľmi rada, lebo vravím, je to moja srdcovka a tie obálky vyzerajú perfektne na poličke a neviem sa dočkať letného re-readingu. Pustíš sa aj do pokračovania? Lebo ďalšie dve časti sú viac akčnejšie by som povedala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, když jsem se do toho pouštěla, mezi prvními, tak jsem koukala, že na Goodreads jsou od vás skoro samé pozitivní názory, takže jsem do toho šla s tím, že to bude bomba... a pak jsem se za polovinou sekla na strašně dlouhou dobu, protože mě to prostě nebavilo :(
      Já nevím, asi se do dalších dílů pouštět nebudu, bojím se, že by se mi to taky nelíbilo. Tak nějak se spokojím s tím, že si možná najdu, jak to dopadne.
      Tak, víc Morfea pro tebe! :D

      Vymazat
  6. Zmůrvysyn... to začnu používat, zní to geniálně :DD
    Na Splintered jsem zvědavá od doby, co to vyšlo v originále, tak uvidíme, jaký dojem to zanechá... :))

    OdpovědětVymazat
  7. Zamilovala sem se... Děj byl úžasný jako kniha samotná a vyloženě lituji, že v knize nejsou obrázky postav jenž jsou v knize popsány... Vzteklíčka bych chtěla vidět, a i Morfeovy drahokamy... Kniha si mne získala, i když sem na okamžik zapochybovala a už 3 měsíce na ni koukala v obchodě a váhala...

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)