sobota 18. dubna 2015

Benjamin Alire Sáenz – Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe | Proč cítíme smutek a zmatení?

Tahle knížka je výbornou demonstrací toho, proč tak miluju Goodreads. Když v roce 2012 vyšla, ani jsem si jí nevšimla. Když v roce 2013 nasbírala ty hromady ocenění, které teď můžete vidět na obálce, ani jsem si jí nevšimla. Teprve na konci roku 2014 ji začaly na Goodreads číst mraky lidí, a s patřičným nadšením. Nadšení neumím odolat, takže jsem se ke knize dostala navzdory naprosté absenci času, ale to nevadí, protože já tu knihu asi miluju.

Aristoteles: Američan mexického původu, který má ne jen jedno, ale hned dvě excentrická jména a pro něhož je podle jeho vlastního mínění nejhorší tragédie to, že je mu zrovna patnáct. Aristoteles, kluk s otcem-veteránem z Vietnamu, kluk, co nemá žádné kamarády. Dokud nepozná Danteho. Zdánlivě jsou naprosto protikladní, přesto se z nich stanou přátelé, nejlepší přátelé. Kdyby to jen bylo tak jednoduché…


„I was changing into someone I didn’t know. The change hurt but I didn’t knot why it hurt. And nothing about my own emotions made any sense.“ (str. 81)


Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe (a to je poprvé a naposled, co ten název rozepisuju celý, protože je dlouhý jak Píseň ledu a ohně a já tu nechci být ještě příští rok) nakonec bylo úplně něco jiného, než jsem čekala. Čekala jsem příběh o dospívajících klucích, kteří se do sebe zamilují, příběh, který budou vyprávět oba titulní protagonisté, a příběh, ve kterém půjde hlavně o to, že se do sebe zamilují dva kluci. Ale ve skutečnosti je toho v knize mnohem víc. 

„I noticed that his smile was a little sad. Maybe everyone was a little sad. Maybe so.“ (str. 35)

Nejsem dospívající kluk mexického původu v druhé polovině osmdesátých let v Americe. Já a vypravěč knihy Aristoteles máme na první pohled tam málo společného, jak je to jen možné. Přesto jsem byla po pár stranách začtená s pocitem naprostého ztotožnění s jeho myšlenkami a pocity. Autorovi se podařilo napsat osobnost, na níž krásně ukazuje, že nezáleží na tom, odkud člověk pochází, jestli je zrovna kluk a holka, jestli se mu líbí kluci nebo holky… Že jsme všichni v něčem podobní, zažíváme podobné věci. Aristoteles je v něčem jedinečný a zároveň je přesně jako vy. Nebo aspoň jako já. Ale já jsem, koneckonců, tragická.

„Feeling sorry for myself was an art. I think part of me liked doing that.“ (str. 13)

Líbilo se mi, jak je všechno pomalé, pozvolné a přirozené a že kdybych se do knihy nepouštěla s jistými očekáváními ohledně děje, vůbec bych si nebyla jistá, kam to bude směřovat. Ale víte co, já si nebyla jistá, kam to bude směřovat, tak jako tak. Od půlky jsem si nebyla jistá ničím a zavládly pochyby.

„I lay around and thought about things. All the ordinary problems and mysteries of my life that mattered only to me. Not that thinking about things made me feel better.“ (str. 80)


Zároveň je to kniha, která ve vás něčím pohne, přiměje k zamyšlení a úvahám (nejen) o nesmrtelnosti chrousta. Autor se rozhodně nezaměřuje jen na lásku, tedy ne tu v romantickém slova smyslu. Kniha je plná přátelství, vztahů mezi rodiči a dětmi, a nechybí ani typická citová rozporuplnost dospívajících. Příběh postupně odhaluje pestrou plejádu událostí a pocitů a dovoluje čtenáři, aby mu postavy přirostly k srdci, aby si je zamiloval. U mě se to autorovi povedlo na sto procent.

„I started to think that maybe I was still dreaming, but my mother was changing the sheets on my bed so I knew that everything was real. Except me.“ (str. 61)

Ona je to vlastně smutná knížka, ale její čtení ve mně navodilo pohodu, takže jsem ji dočetla zpola šťastně smutná. Aristotle and Dante je kniha, která ve mně vzbudila pocity. Nic víc od knihy v tuhle dobu nežádám, nic víc ani žádat nemůžu. Kniha, kterou člověk dočte lhostejný, za moc nestojí. Kniha, kterou člověk dočte a v hlavě mu víří tolik myšlenek a nápadů, to je panečku kniha. Aristotle a Dante je panečku kniha. Ještě štěstí, že se u CooBoo už chystá její česká verze (a u Slovartu slovenská).

„The problem with trying hard not to think about something was that you thought about it even more.“ (str. 167)

Autor/ka: Benjamin Alire Sáenz
Originální název: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Série: není
Datum vydání: USA: 2012
CZ překlad: vyjde u CooBoo
SK překlad: vyjde u Slovartu
Počet stran: 359 v AJ, paperback
Moje hodnocení: 95%
Hodnocení na Goodreads:  4,29 při 34 177 hodnoceních

15 komentářů:

  1. Myslím, že jsi tu knížku moc hezky popsala! :) A jsem opravdu ráda, že se ti líbila. Také rozhodně souhlasím s tím, že v tomhle směru je GoodReads vážně hodně super - já ho nemít, tak přijdu o tolik skvělých knih! (Že bych tím ušetřila nějaký ten čas, to je teď vedlejší. :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Time you enjoy wasting is no time wasted." :))

      Vymazat
  2. Ja túto knižku absolútne zbožňujem, musím si dať re-reading čoskoro :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S rereadingem je na mě příliš brzo, ale jinak souhlasím! :))

      Vymazat
  3. Páni, tak teď se těším ještě víc :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem tak hrozně ráda, že se Ti to líbilo :) Benjamin Alire Sáenz patří k mým oblíbeným autorům a jsem strašně ráda, že jeho knihy vyjdou i česky. I když je fakt, že já sama si je nejspíš koupím v angličtině - mám totiž trochu strach, že to dopadne jako u Johna Greena. Některé myšlenky prostě anglicky zní lépe a v češtině jsem z knihy spíše rozpačitá. I když ... CooBoo překlady bývají dobré, tak uvidíme :)

    No nic, hlavní účel tohoto komentáře: (:D) Vím, že to cpu všude, kam se pohnu, ale přečti si Last Night I Sang to the Monster. Fakt! Ta se mi totiž líbila snad ještě o něco více a je to jedna z těch knih, které mám potřebu podstrkovat pořád a všem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží na tom, kdo to bude překládat. Zkusím zjistit :D
      Ok, šéfe, provedu. Sleduj na Goodreads :D

      Vymazat
  5. Tuto knížku neznám, ale vypadá dobře. .)

    OdpovědětVymazat
  6. Supe recenzia.:) Túto knihu mi už odporúčali z viacerých strán, ale stále som sa k nej neodhodlala - napriek všetkému si nemyslím, že je to niečo pre mňa.:D Ale nikdy nehovor nikdy.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že bys měla dát na intuici. Pro každého znamená dobrá kniha něco jiného, takže myslím, že nikdo jiný než ty to nemůže líp odhadnout :)

      Vymazat
  7. Teď se na knihu strašně moc těším. Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Doufám, že se ti bude taky líbit.

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)