úterý 28. dubna 2015

Gayle Forman – Jen jeden rok | Roční čekání… vyplatilo se?

Jen jeden den jsem přečetla, tak trochu trefně a poeticky, skoro celý za jeden den. A pak jsem celý jeden rok čekala na Jen jeden rok, abych se konečně dozvěděla, jak to celé skončí. Ani nevím, jak jsem to čekání vydržela. Ale konečně přišel ten den, kdy jsem se do knihy mohla pustit… a četla jsem ji celé dva týdny.

Než se dozvíme konec příběhu, pojďme se vrátit na začátek. Willem se probudí v nemocnici v Paříži s poraněním hlavy a nejasným pocitem, že musí někoho najít – dřív než bude pozdě. A opravdu, když si vzpomene, kde nechal Lulu, krásnou Američanku, s níž strávil minulý den, je pozdě, Lulu je pryč. A ve skutečnosti Lulu ani není Lulu, Willem nezná její skutečné jméno a neví, kde ji najít. A přece… bylo na ní něco zvláštního. Něco, co Willemovi dodávalo klid v už tak dost rozbouřeném životě. Najde ji? A co takhle najít za ten jeden rok sám sebe?



Vlastně je to hezká paralela. Allyson i Willem museli na své druhé setkání čekat rok. Rok, během něhož se pro ně spousta věcí změnila. A stejně tak jsem já čekala rok na setkání s nimi, a i u mě se něco změnilo. Po roce už nejsem ten samý člověk jako ten, co četl první díl. Gayle Forman v tomhle dokáže opravdu přimět k zamyšlení. Člověk ji tam mezi řádky skoro vidí, jak na něj pomrkává a říká „Podívej, co všechno dokázali moji hrdinové! A co jsi za ten rok udělal ty?“ Čekala jsem. Na další díl, na nějakou změnu, na konec… Allyson a Willem pro své shledání něco udělali. Hezké slovo, shledání. Vyjadřuje činnost i její výsledek. A hlavně vzájemnost. Jeden druhého hledali, hledali se navzájem, až se nakonec našli. Pozdě nebo včas? Však uvidíte.

„Když si vyberete tolik štěstí, někam musíte uložit stejně velkej vklad. Všechno se vrací k vesmírnýmu zákonu rovnováhy.“ (str. 166)

Jen jeden rok je čtvrtá knížka od Gayle Formanové, kterou jsem přečetla. Jako každý spisovatel má i ona svůj styl psaní a typické postavy. Při čtení mě nejednou napadlo, jak se Willemův osud podobá tomu Adamovu z Where She Went. Možná proto jsem si čtení tolik neužila – měla jsem pocit, že jsem tohle už jednou četla. A vlastně všechny knížky od téhle autorky jsou si podobné tématem: hledání sebe sama. Kdo jsem, jak jsem se ocitl na současném místě, co chci se svým životem dělat? Všechny tyhle palčivé otázky, stále zas a znovu dokola. Ale hrozně se mi líbí, jak je každý ten osud pojatý trochu jinak, každá postava trochu jinak. Protože co se týče Gayle Forman, názory na to, která její kniha je nejlepší, se prostě neshodují – každému čtenáři nejvíc sedne někdo jiný.

A mně prostě nejvíc sedla Allyson. Jen jeden den je pro mě srdcovka minulého roku, kniha, z jejíhož čtení jsem si mnohé odnesla. To neznamená, že by se mi Jen jeden rok nelíbil. Líbil se mi. Jen tak nějak vlažně. Četla jsem ho pomaleji, v klidu. Vlastně je to moc pěkná knížka. Ale ne ta nejlepší.

„Nevím, jestli je možný mít něco rád a současně držet v bezpečí. Milovat někoho je svou podstatou nebezpečnej čin. Přesto v lásce sídlí bezpečí.“ (str. 269)

Součástí českého vydání je i bonusová novela Jen jedna noc, kterou autorka vydala prakticky na nátlak čtenářů, kterým přišlo, že je Jen jeden rok málo ukončený. Nevěřte tomu. Rok sice končí skoro na tom samém místě jako Den, ale jen skoro; je tam o odstavec navíc, a celý předcházející kontext, který komukoli schopnému trochy domýšlení musí stačit. Přišlo mi, že to končí na správném místě, v tom nejlepším. Tu novelu jsem zatím nečetla a nevím, jestli se do ní chci pustit.  

Chtěla bych poděkovat nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Gayle Forman
Originální název: Just One Year
Série: Jen jeden den, druhý díl
Datum vydání: USA: 2013 / CZ: 2015
CZ překlad: YOLI, Květa Palowská
SK překlad: Ikar, Jana Seichertová
Počet stran: 344 v CZ, brožovaná
Cena: 279,-Kč
Moje hodnocení: 75%
Hodnocení na Goodreads:  3,90 při 20 534 hodnoceních

9 komentářů:

  1. Já tu novelu četla v angličtině hned po přečtení Jednoho dne, protože jsem chtěla víc. Možná to ale byla chyba, kdo ví. Na Jen jeden rok se chystám, ale nespěchám. Mám pocit, že se mi to už nebude líbit tolik jako předchozí kniha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já když jsem dočetla Jen jeden den, tak ta novela ještě nebyla, druhý díl teda jo, ale novela ne, tak mě to nepokoušelo :D

      Vymazat
  2. Ještě jsem nečetla první, ale jako obvykle mám obě knihy v plánu :D

    OdpovědětVymazat
  3. Chci si všechny knížky přečíst a jsem hodně zvědavá jak se mi budou líbit a jestli mě tedy nezklamou, ale věřím tomu že ne. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jeste jsem necetla ani prvni dil ale obe mam doma :D jinak pekna recenze

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)