čtvrtek 2. července 2015

Ať už to napsal kdokoli – Girl Online | Všechno je lovely!


Viděli jste LEGO Příběh? Já ne. Ale viděla jsem trailer a jediná věc, která mi utkvěla v hlavě, bylo „Everything is awesome!“ Pokud nevíte, co mám na mysli, běžte si ten trailer pustit, ať si uděláte představu, jaká je Girl Online. V Girl Online je taky všechno úžasné, boží, skvělé, a především, protože jsem to četla anglicky, všechno je lovely. 

Penny je patnáct (skoro šestnáct!) a je to chodící a mluvící katastrofa. Je neohrabaná, nemotorná, nebo, jak tvrdí obskurní český překlad, gramla (WTF?), zkrátka magnet na katastrofy. Pod přezdívkou Girl Online píše blog, který je čím dál populárnější, protože je první náctiletá, kterou napadlo podělit se o své skutečné pocity. Pennyini rodiče jsou úžasní, se starším bratrem vychází výtečně a její skvělý nejlepší kamarád (mimochodem gay) bydlí hned vedle (ale prakticky je to pátý člen rodiny). Zato ve škole to není žádná sláva, Penny neustále říká a dělá hloupé věci, takže je Elliot její jediný opravdový kamarád. Pak se ve škole stane něco ohavně trapného a Penny uvítá možnost strávit Vánoce s rodiči v New Yorku, kde se samozřejmě ukáže, že všechno zlé je pro něco dobré, když potkává úžasného Noaha, který ji zřejmě má rád takovou, jaká je, a Penny má ráda jeho, a všechno je tak lovely, že to přece nemůže vydržet věčně…

Právě jsem vám popsala minimálně půlku knihy. Ale nebojte, není to spoiler. Jednak je to i v anotaci, a jednak se v první stovce stran neobjeví nic dramatičtějšího než spodní prádlo s jednorožci. Girl Online je ztělesnění všech klišé z dívčích románků a každý, kdo se narodil před rokem 2000, bude schopný uhodnout hlavní zápletku i její rozuzlení ještě před půlkou. Mohla bych tu knihu rozcupovat na kousky a ani se u toho nezapotit, ale víte co, mně se to jakýmsi zvráceným způsobem líbilo.

Víte, jak jsou ve filmu ty chvíle, kdy dělá postava něco tak trapného, že vám je trapně za ni a ani se na to nemůžete dívat? Občas mi takhle trapně bylo za toho, kdo napsal všechny ty klišoidní věci, a ano, dojde i na spřízněné duše po pár dnech. Ale samozřejmě že Penny v průběhu knihy zjistí, co je opravdu důležité, a že je její život ve skutečnosti úžasný a lovely, a i ona sama je úžasná a krásná a lovely. Aby to nebyly jen samé duhy a jednorožci, je tam na konci nějaké drama, ale jinak působí celá kniha tak rozjuchaně jako její obálka. A na takové knihy je občas to správné období, kdy je děj vedlejší, potřebujete fest vypnout a dostat z hlavy přechodníky a rozdíl mezi generickou a singulativní referencí. Na to je ovšem Girl Online ideální. A bez mučení přiznám, že jsem to přečetla rychle, bez většího utrpení a párkrát jsem se i zasmála.

Zoella a její úsměvy mě malinko děsí.
Ke čtení Girl Online mě nalákala skutečnost, že je hlavní hrdinka blogerka. Bohužel je tahle dějová linka jen vedlejší, ničeho originálního a zajímavého se čtenáři z tohoto hlediska nedočkají. Teď by se hodilo navázat větou, že co taky čekat od debutu čtyřiadvacetileté spisovatelky, ale tady nastává ta maličká vtipná komplikace, že Zoe Sugg, jejíž jméno je na obálce, knihu nakonec vůbec nenapsala. A ukázalo se to až po nějaké době, kdy si už knihu stihly koupit tisíce jejích nadšených fanynek. Zoe Sugg, super populární vlogerka, o které jsem donedávna v životě neslyšela (ale mě si nevšímejte, já jsem vždycky sto let za opicemi), zřejmě jen vymyslela základní dějovou linku, a samotnou knihu pak prý napsala Siobhan Curhamová. Což ovšem knize nebrání být prodávána s nálepkou „první kniha od Zoelly“. Mně osobně to příliš nevadí, ale kdybych po knize sáhla z důvodu, že ji napsala Zoella, asi by mě pak zklamalo, že lhala. Zvlášť vzhledem k tomu, že „její“ kniha má v sobě důležitou zprávu o tom, že lhát se nemá (zjednodušeně řečeno).

Girl Online má hodně záporů, když jí vytyčíte vysoké standardy. Pokud budete rovnou mířit nízko, je to roztomilé odpočinkové čtení. Já jsem vlastně docela spokojená. A pokud sáhnete po českém překladu, sice budete ochuzeni o moře lovely věcí, ale co jsem z překladu viděla, je tam taky jedna perla za druhou. Já doporučuju radši anglickou verzi (je fakt jednoduchá), ale je to na vás. Co se týče čtení knihy samotné – pokud vás ani přečtení recenze neodradilo, směle do toho! Nikdy není tak hrozně, aby to nemohlo být lovely.

Autor/ka: kdo ví
Originální název: Girl Online
Série: zřejmě bude druhý díl
Datum vydání: Německo: 2014 / CZ: 2015
CZ překlad: Jota, Vanda Ohnisková
SK překlad: Slovart, Dominika Weinstock
Počet stran: 346 v AJ, vázaná
Cena: 298,-Kč
Moje hodnocení: 55%
Hodnocení na Goodreads:  3,79 při 14 008 hodnoceních

21 komentářů:

  1. Pokud budete mířit nízko :D :D Autorka: kdo ví :D :D Já knihu ještě nečetla a po všech těch spíš negativních recenzích se mi do ní ani snad nechce. Dost mě taky vytáčí fakt, že Zoe nenapsala knihu sama a kniha se prodává jen proto, že je tahle vlogerka tak populární. Plus když se k tomu přidá přirovnání, že v prvním týdnu se prodalo víc výtisků než prvního Harryho Pottera, mám dost. Navíc mám pocit, že tímhle Zoe rozpoutala novou vlnu, kdy youtubeři píší svoje knihy, i když stojí za úplné nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stojí to za nic, pokud je ti přes dvacet, (studuješ češtinu) a máš vysoko nastavené standardy. Pro cílovku je to podle mě super, před nějakými devíti lety bych z toho byla nadšená. Takhle je to jen milá oddechovka.

      Vymazat
    2. Já bych zase netvrdila nutně, že všechny knihy od youtuberů jsou hrozné. Jako ne že bych se v tom nějak vyznala, já na Youtube chodím hlavně pro hudbu a trailery na filmy, ale jsem si jistá, že některé knižní výtvory vlogery můžou stát za to, když se do nich pustíš.
      U téhle knihy mi přijde hrozné, že z ní udělal marketing něco tak ohavně nafouklého. Pro patnáctileté holky asi fakt fajn, a je to tak hrozně pozitivní, až nepřirozeně, ale co už s tím. Čtením téhle knihy asi fakt nic nezkazíš. Takže když si nakladatelství nebudou hrát na to, že je to úžasná kniha, kterou napsala mladá autorka (ehm, ehm) populární už díky svým videím, a je to prostě úžasné, tak fajn. Ale ať z téhle knihy nikdo nedělá víc než je, totiž průmer, jakého je okolo spoustu.
      A Bět, podle mě je to super pro patnáctileté holky, ale mám pocit, že oficiální propagace míří s cílovkou i výš ;)

      Vymazat
    3. Já teda tu propagaci moc nesleduju, ale myslím, že vzhledem k tématu knihy je cílovka jasná, <15, ať si nakladatelé přejí co chtějí :D I když si myslím, že to zaujme i starší, pokud zrovna moc nečtou, víš jak.

      Jinak jsem teda nic o patnácti nepsala :P Mně by se to líbilo tak ve dvanácti, ve třinácti :D

      Vymazat
    4. Já mám asi potřebu házet všechny knihy youtuberů do jednoho pytle. Tam je prostě strašně vidět, jak je to o penězích. Nechávají si vydat knihy, kterých by si normálně nikdo ani nevšiml. Jenže tím, že jí "napíše" slavný youtuber s miliony fanoušků se z toho ihned stává bestseller. Kvalita, fakt.
      Navíc mi přijde, že spousta z nich se snaží vydat životopis nebo jakousi verzi toho. Těm lidem je něco málo přes dvacet a už mají pocit, že toho prožili tolik, aby napsali životopisně laděnou knihu? To mi přijde trochu přehnané.
      Trend knih od youtuberů tady teď prostě je a já se s tím nejspíš budu muset smířit :D

      Vymazat
    5. Bět, v patnácti by se to líbilo mně. I v šestnácti. Ve dvanácti bych takovou plytkou blbost ani do ruky nevzala, to jsem četla kvalitní fantasy a dobrodružné knihy! Ty nejsi a nikdy jsi v tomhle obhledu nebyla zrovna ukázková cílová skupina, tak si nevymejšlej :D

      A Lumos, četla jsi nějakou knihu od youtuberů? Já totiž strašně nemám ráda, když někdo hází do jednoho pytle něco, co ani nečetl. Až moc dobře mi to připomíná trend odsuzování všech YA knih na základě Stmívání. Navíc si myslím, že pokud to lidé budou číst, protože to napsala jejich oblíbená osoba, a ta oblíbená osoba to skutečně napsala (to je klíčová podmínka, že), tak je to jejich věc a dostanou od knihy přesně to, co chtějí. Spoustu knížek lidé čtou proto, že ji napsal někdo, koho mají rádi, i když by ji jinak třeba ani nečetli.
      Navíc, bestseller NENÍ záruka kvality. Většinou spíš naopak. Je to akorát známka toho, že je to něco, co lidé chtějí číst.

      Vymazat
  2. Na to zvládám říct jediné: já jsem tak ráda, že mě ani nenapadlo to číst. :D Ale fakt mě zajímalo, jaký na to budeš mít názor. :)
    Z Lego příběhu jsem viděla dost na to, abych měla představu, jaká je Girl Online a navíc, spíš než Zoellu nechápu, jak může být Siobhan spokojená s tím, že se její "dílo" prodává jenom proto, že dějovou linku vymyslel někdo jiný. -_-
    Akorát mi to "lovely" děsně připomíná Cassie ze Skins, ale tu jsem měla ráda, i když je neskutečně trhlá a nechci si ji zošklivit, takže bych to viděla na další důvod, proč tohle číst nebudu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je strašně moc autorů, kteří takhle píšou za jiné - spousta ghostwriterů. Kolik "autobiografií" napsali ghostwriteři... Nejspíš za to dostanou zaplaceno dost slušně, aby jim to nevadilo :D
      No jo, Cassie a její lovely, na to jsem skoro zapomněla. To bylo naopak boží. No, Girl Online je proti Skins opravdu jiná liga :D :)

      Vymazat
  3. Myslím, že můj život bude hezčí, když si to číst nebudu. Nejsem cílovka a lovely věci mě moc neberou - a když si chci odpočinout, sáhnu po nějaké propracovanější pohádce :) Ale nepochybuji, že své čtenáře si kniha najde :)

    Pěkně napsaná recenze! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Taky myslím, že čtením téhle knihy bys nic nezískala. I když ta obálka je pěkná, to zas jo. Ale nic jiného mě nenapadá :D

      Vymazat
  4. Mám doma českou verzi, ale ještě jsem knihu nečetla. A teď ani nevím, jestli se mi do ní chce :D Nesnáším klišé! :D A buď v klidu, já o Zoelle taky v životě neslyšela, a když jsem zjistila, že vloguje o módě, došlo mi proč :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, móda. Kdo by si na ni stíhal vyhradit čas, když může číst, že? :D
      Třeba se ti to bude líbit, nikdy nevíš :)

      Vymazat
  5. Perfektná recenzia.:D Girl Online môže byť fajn oddychovka, ale určite nie pre mňa, to som pochopila už pri čítaní ukážky.:D

    OdpovědětVymazat
  6. 8DDD to si ma teda ukludnila, že som si vybrala dobrú knihu ako darček 8DDD
    Ja som od začiatku vedela, že bude nejaký prúser s touto knihou! Vôbec sa mi do nej ani teraz nechcem aj keď ju mám doma. Požičala som ju kamoške, nech mi potom povie, či je aspoň znesiteľná 8D
    Ja som o "autorke" tiež nikdy nepočula, takže možno že je slávna len vďaka knihe, ktorú (ne)napísala. Ale príde mi dosť trápne prezentovať sa celu knihou, keď ju človek ani nenapíše. No kto vie ako to bolo v skutočnosti...
    Inak mi nepríde, žeby tam bola nejaká extra zápletka. Vidím to na románik pre násťročné a vidím, že s tým budem mať menší problém 8D Uvidím.
    Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale ona je snesitelná :) A hodně lidem se líbila, tak co ty víš.
      No, ano, románek pro náctileté s pozitivním vyzněním, tak by to šlo asi shrnout.

      Vymazat
  7. Mně se to líbilo, upřímně mi je docela jedno, kdo ji napsal, jestli opravdu Zoella nebo nějaký ghostwriter :D Je to prostě lovely knížka, a ač jsem to četla v češtině a o pořádnou dávku lovely jsem byla ochuzena je fakt lovely :D
    Od knížky jsem nic extra neočekávala, přijde mi to jako fajn oddechovka :)
    fakt super recenze :D docela jsem se nasmála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě to byla taky fajn oddechovka. Docela mě bavilo ji číst, ale znova už do toho asi nejdu, no :D

      Vymazat
  8. Asi už jsem těmhle klišé lovely knihám odrostla, ale někdy mě prostě přepadne chuť si přečíst něco nebetyčně hloupého a snad o tom ani nikomu neříct, takže nebudu tvrdit, že na Zoellu nedojde. Ji samotnou mám docela ráda, ačkoli téma fashion a beauty mě tak nebere, její videa a přízvuk mě baví.
    Knížka už od pohledu nenabízí nic originálního, ale je vážně prostě taková...roztomilá :) No každopádně super recenze, díky za názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky tu chuť mívám. :D Já jsem žádné její video nikdy neviděla, ale u nás v knihkupectví běží její video o Girl Online s českými titulky (bez zvuku) a je mi nějak protivná, nevím proč. Možná by se zvukem byla lepší. Třeba si nějaké zkusím někdy najít na Youtube, abych to zjistila :)

      Vymazat
  9. Bohužel já "lovely" období nemám. A pokud ano, tak nevypadají takhle. Z toho samozřejmě vyplývá, že jsem knihu docela slušně hanila a vůbec se za to nestydím. Je to asi moc jednoduché, moc pohodové a moc bez komplikací (anebo se vyřeší "v cukuletu" :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)