středa 1. července 2015

Květnové a červnové shrnutí – Nepropadejte panice!


Musím říct, že na rozdíl od předcházejících měsíců květen trval přiměřeně dlouho. Přečetla jsem slušný počet knih, pořídila si pár nových (to ne já, to Svět knihy!), zhlédla pár epizod stálých seriálů a začala koukat na jeden nový (Supernatural), docela obstojně jsem se vyhýbala knihovně (byla jsem tam jenom pár hodin, no fakt), ponocovala jsem dlouho do noci, složila jsem tak půlku zkoušek a zatím jsem ještě nepropadla panice. (psáno 1. 6.)

Tenhle článek mám rozepsaný už přesně měsíc, protože krátce poté, co jsem z něj půlku napsala, jsem, samozřejmě, propadla panice. Na psaní jsem neměla ani pomyšlení a když jsem minulý týden konečně složila poslední zkoušku, upadla jsem do jakéhosi kómatu, kdy bylo nejlákavější spát a číst a ještě trochu spát. Teď mám ale před sebou tři měsíce prázdnin, v počítači i v hlavě spoustu rozepsaných článků, takže se snad polepším. A začnu tímhle shrnutím, za oba měsíce dohromady.

Přírůstky jsou za oba měsíce vlastně jenom ze Světa knihy, kam jsem se aktivně vypravila hned třikrát – v pátek na obhlédnutí situace a antikvariátu, v sobotu tak nějak místo společenské události a v neděli za vlastním nakupováním knih. V antikvariátu jsem si pořídila Žert od Milana Kundery, Sedmikrásku od Jaroslava Durycha, Nebe nezná vyvolených od Remarqua a Utrpení mladého Werthera od Goetheho. Kromě posledně jmenovaného jsem je už všechny četla, ale některé věci si člověk domů prostě rád pořídí.

V sobotu jsme byli na CooBoo srazu, kde jsem ukořistila Druhou stříbrnou knihu snů (hned podepsanou od překladatelky!), a v neděli happy hour v Argu, takže mám Kvítek karmínový a bílý. Kdyby se mi to nelíbilo, dá se to použít jako obrana proti vloupavším se vetřelcům, takže je to každopádně koupě roku. A z neděle jsem si taky přinesla knihu s názvem Tohle není kniha, koneckonců je červená a docela mě začalo bavit kreslit si do ní knížky a cákat do ní inkoustem. Pořád lepší než ničící Destrukční deník. Na lámání hřbetu knihy není nic kreativního a originálního, prostě ne.

Jo, a vlastně mám ještě Akademickou příručku českého jazyka, kterou mi sice na veletrhu vyprodali, tak jsem si ji pak koupila jinde. Pro všechny milovníky naší mateřštiny nutnost! Samotný Svět knihy byl super, výborný, úžasný, a už se těším, až zase za rok bude.

Počet přečtených knih za květen je 13, což podle mě vůbec není špatné, na to, že bylo zkouškové. Mezi tím je 1 drama, 2 sbírky poezie, 3 knihy v angličtině a jediných 5 hvězdiček.
Za červen jich mám přečteno 10, z toho 2 dramata, 1 sbírka poezie, 2 knihy do školy, 3 v angličtině a tentokrát dvakrát 5 hvězd. Vezmu to rychle, aby tenhle článek nebyl dlouhý jako Amazonka.

Láska v podsvětí od Meg Cabotové patří ke slabším knihám této autorky. Už první díl mě trochu zklamal, druhý byl s odstupem času jen krátká věc, kterou zase do vydání třetího dílu zapomenu. Druhá stříbrná kniha snů byla naopak přesně to, co jsem od Kerstin Gierové čekala – vtipné, oddechové, rychlé čtení. Girl Online… Co říct ke Girl Online. Čte se moc dobře, je sladká, přeslazená, a brzy bude recenze. Fakt brzo, už ji mám měsíc napsanou, ale nemohla jsem se přimět ji publikovat. To víte, panika je panika. A doba ledová je doba ledová.

Stopařova průvodce galaxií máme doma už roky. Pravděpodobně ho četl táta, ale já se k němu nemohla dostat. V květnu konečně nastal ten správný čas a světe div se, je to fakt boží! Ještě mám čtyři díly před sebou, takže ještě zbývá spousta hlášek, které můžu absorbovat a pak náhodně trousit mezi řečí. Doporučuju všem, fakt všem! Další vtipná kniha byl Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. To bylo tak blbý, až to bylo geniální. Prostě Einstein! Nedivím se, že je to takový bestseller.

Trocha klasiky do školy. Hamlet. Já Shakespeara prostě nemusím. Už čtvrtá jeho hra, a asi se mi zatím líbila nejvíc, ale nějak mě to neočarovalo. Každopádně vždycky si vyberu Hamleta před knihou Thomase Mora Utopie. To bylo hrozné. Hrozné. Hrozné! Odmítám polemizovat, jak to ten More myslel, prostě se mi to prudce nelíbilo. Ta jeho dokonalá Utopie mi přišla snad zvrácenější než všechny dystopické světy, které jsem kdy v knihách viděla. Další klasikou, tentokrát dobrovolně čtenou, byla Smrt v Benátkách, kterou jsem náhodně sebrala v knihovně. Přečteno rychle, trochu depresivní a pochmurný nádech… Ale má to své světlé stránky, které se mi zaryly do mysli.


Krátká chvilka poezie. Sbírka Pro tebe, má lásko od Jacquese Préverta má pár básní, které se mi vážně líbily, ale jako celek spíš průměr. Košíček z javoru jsem v knihovně sebrala, protože se mi líbil název, ale jinak taky nic moc. Sbírka básní Johna Donna, Komu zvoní hrana, taky celkově spíš průměr indikující, že já zkrátka nejsem člověk na poezii. Slovník lásky Davida Levithana byl rereading, ale tentokrát v překladu. Poprvé se mi líbil víc, pořád je to ale můj šálek knihy.

České nebe aneb poslední hra Járy Cimrmana. Jejich smysl pro humor mě naprosto dostává, a samozřejmě, jsou tu obligátní Linda s Hankou, kteří si už navždy získali místo v mém bohemistickém srdci. Racek je první Čechov, kterého jsem přečetla, a nemohla jsem ho pustit z rukou, dokud jsem ho nedočetla. Mapa Anny je první kniha Marka Šindelky, kterou jsem měla příležitost přečíst, a určitě nebude ani poslední. Možná bude i recenze.

Trocha thrilleru a napětí před závěrem. Na Temné kouty jsem se po brilantní Zmizelé hodně těšila, a sice jsem byla překvapená z rozuzlení, ale tolik se mi ta knížka nelíbila. Filmové zpracování staví jen na tom, že člověk neví, kdo je vrah, takže jsem se s touto informací v kině trochu nudila. Další hororová četba byl Text v pohybu četby. Ne, dělám si legraci, na odbornou literaturu se to četlo fakt dobře. I když ne tak jako Narativní způsoby v české literatuře, ty mě vyloženě bavily.

Ty nejlepší na konec. Someone Like You mě zase znovu přesvědčilo, že mám ráda Sarah Dessenovou a její způsob psaní. Její témata jsou vlastně obyčejná, ale ona jim vždycky dodá trochu neobyčejný ráz. SLY se mi výborně četlo a moc se mi líbil konec. Well done, Sarah, brzy se zase pustím do nějaké tvé knihy. The Miseducation of Cameron Post mi bylo doporučeno se slovy, že jestli se mi to nebude líbit, tak doporučující osoba sní čajník. Tyhle výzvy mám ráda, ale čajník nakonec zůstal nesněden, jelikož se mi MoCP líbilo moc a převelice. Tak moc, až se to těžko vyjadřuje. A ano, taky mám rozepsanou recenzi. Ask the Passengers mi doporučilo Goodreads na základě toho, že se mi líbilo MoCP, takže jsem se rozhodla, že konečně zkusím A. S. King. Vlastně je to taky moc dobrá knížka, ale něco mi na ní nesedlo a nedokážu si ujasnit co to bylo. A nikdo z mých známých to nečetl, takže si o tom nemůžu popovídat! Frustrující.

O Simon vs. the Homo Sapiens Agenda jste už určitě slyšeli, neříkejte že ne, protože já jsem to rozečetla po ohromném množství pozitivních ohlasů, které se začaly šířit na Goodreads. Když řeknu, že mi to přišlo jako něco mezi Fangirl a Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, je vám hned jasné, že si to máte přečíst, že jo? Made You Up vyjde na podzim v češtině u YOLI a vy se máte na co těšit, protože jsem do té knížky naprosto a bezvýhradně zamilovaná, ooo, to bylo tak dokonalé a boží a skvělé a superlativy a superlativy a superlativy! Všechno se mi líbilo, od názvu a obálky, přes téma až po hlavní hrdinku a hrdinu a napětí, se kterým jsem se blížila ke konci.

Tak, jestli jste dočetli až sem, gratuluju, protože to sice není dlouhé jako Amazonka, ale přirovnat to k Nilu už by nebylo zcela od věci.

Rekapitulace je za mnou, teď můžu jít v klidu plánovat, co všechno budu v nadcházejících třech měsících číst. Co máte v plánu vy? Svěřte se, já toho nemám dost a nápady vždycky vítám! xD

11 komentářů:

  1. Na The Miseducation sa hrozne moc teším, už som si to objednala, tak čakám, kým to príde. Neviem sa dočkať :3
    A Stopárov sprievodca je ganiálny :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se ti bude líbit!
      Průvodce je skrytý poklad :)

      Vymazat
    2. Mne ani čajníku nebolo všetko jedno, Maťa sa k nám do fanklubu snáď pridá za menej dramatických okolností :D :D

      Vymazat
  2. To je tak fajn, jak se mají všichni fajn :) Aneb léto má fakt něco do sebe! V každém případě přeji krásné odpočinkové prázdniny a ať se daří i dál! Já se momentálně prokousávám knížkou Stoner a vzápětí se plánuji ponořit do knihy Pod Sněhem od Soukupové, abych se trochu zchladila v těch vedrech :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jinak by se člověk měl mít v červenci? Pokud teda není Jan Hus. Ten asi na červenec nevzpomíná moc šťastně, třebaže jsou jeho vzpomínky vřelé, že.
      Od Soukupové tu mám teďka rozečtenou Martu v roce vetřelce. To je tak nesnesitelná knížka! Tak dobře napsaná, až je nesnesitelná. Tak snad bude Pod sněhem lepší. Hezké prázdniny i tobě :)

      Vymazat
  3. Stoletý stařík je bezva, Analfabetka vlastně taky, ale je v podstatě stejná jako Stařík.. :)
    Destrukční deník.. mám ho, dělám ho. Ono je vlastně docela zajímavé vymýšlet, jak vytvořit něco pěkného, splnit úkol a co nejmíň plochy deníku poničit. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Analfabetku si plánuju opatřit. Rozhodně. Furt se směju, když si na Staříka vzpomenu.

      Vymazat
  4. Zapomněla jsi zmínit, že inkoust jsi cákala do MÉ Tohle není knihy :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do své už taky. Prostě cákám inkoustem na všechno okolo. Třeba na sebe, když píšu.

      Vymazat
  5. Uf, gratuluji k přežití zkouškového! A přeji ti, aby sis pěkně užila prázdniny! :)
    Stopařova průvodce galaxií bych si už taky mohla konečně přečíst. Chystám se na to už asi rok, ale pořád jsem to nečetla.
    The Miseducation of Cameron Post - už Luu to chválila a když teď i ty, tak to asi bude hodně dobré! Jsem zvědavá, jestli se mi někdy podaří se k tomu dostat, ale to mé množství nepřečtených knih je fakt šílené, takže to asi chvíli potrvá. :D
    Ask the Passengers, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, Made You Up - to všechno chci taky číst! :D Ježíši Kriste, kdy já to stihnu? :D I když u toho Made You Up přemýšlím, že asi počkám na překlad. Uvidím. :)
    Já toho mám v plánu spoustu! :D A už teď nestíhám! :D Ale tak třeba si chci přečíst od Rainbow Rowell Lanline či Attachments, bylo by fajn, kdybych se konečně dostala k The DUFF nebo taky k Heist Society. Plus bych chtěla dočíst Milénium. A pustit se do několika dalších knih, jop. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, ty si taky užij prázdniny :))
      Já to shrnu tak, že všechno, cos vyjmenovala, je super, takže to musíš hned přečíst, takže bys měla omezit spánek a jídlo, abys to co nejrychleji stihla, jinak to nepůjde. Čtení zdar! :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)