pondělí 21. září 2015

Anna Todd – After: Polibek | Telenovela z vysoké

Hned první týden po vydání se u nás prodal celý náklad. Ale na velké úspěchy je série After zvyklá, když ji autorka zveřejňovala na Wattpadu, dočkala se prý miliardy přečtení. Tehdy ještě jako fanfikce na skupinu One Direction. Zřejmě mají víc fanoušků než se zdá. Já se mezi ně tak docela nepočítám, i když nejsem ani zarytý odpůrce. One way or another, do knihy jsem se pustila z důvodů chorobné zvědavosti. A taky jsem byla zvědavá na způsob, jakým současná autorka populární literatury kompozičně začlenila reference na literaturu kvalitní. Jo, to si budu říkat.

Tessa je hodná holka. Pilná studentka, která domů nosí samé jedničky, nenosí make-up a má přítele, který je milý a výborně si rozumí s její matkou. Právě se dostala na Washington Central University a už se nemůže dočkat, až začnou přednášky, aby se mohla začít učit dopředu. Její pečlivě nalinkované plány ovšem zhatí jedna skutečnost, na kterou se připravit nemohla. Její nová spolubydlící je z jiné sorty – červené vlasy, krátké šaty, tetování a parta podobně laděných přátel. Mezi nimi je i Hardin, při pohledu na nějž každá úzkostlivá matka znervózní. Okamžitě si s Tessou padnou do oka, dokonalý protějšek na každodenní hádky se totiž neshání snadno. A kdyby na sebe přestali křičet… nebylo by z toho nakonec něco víc?

Tajemnost stranou, jasně že z toho bude něco víc. Nic menšího nikdo ani nečeká, ne? Hardin (v minulém životě známý jako Harry Styles) se zjeví na scéně i se svými vlasy jako mop (ale je hrozně sexy, jak jinak) a rozjíždí se něco mezi telenovelou a dokumentem varujícím před nezdravými vztahy. Dokonce i Tessa sama si to přiznává.

„To snad není pravda. Můj život se změnil v telenovelu.“ (s. 242)

Má to fakt krátké kapitoly (dozvěděla jsem se, že to autorka psala na svém mobilu, tak asi proto), a fakt hodně stránek. Na 524 stran připadá 97 kapitol (no tak, mohla tam někam vložit tři kapitoly hádek nebo sexu, a hezky by jí to vyšlo). A pořád to jede dokola. Hádají se, usmíří se, sex. Občas trochu promíchat pořadí. Úplně je na tom vidět, že to nevznikalo jako celek, ale na ty kapitoly. V každé kapitole nějaké drama, aby to lidi bavilo. A zároveň se to tak opakuje, že občas člověk může vynechat padesát stran aniž by o cokoli přišel.


Když jsem se dozvěděla, že to autorka psala na mobilu, říkala jsem si: aha! Tak tím se to vysvětluje.
Tessa: Proč se ke mně zase chováš tak hnusně, Hardine?
Hardin: Já bych rád přestal, ale autocorrect mi to pořád opravuje!

Normálně se takhle o postavách nevyjadřuju, ale Hardin je zmetek a Tessa je hloupá husa. Ať už vás ta kniha bude bavit jakkoli, nezapomínejte na to, že takovýhle vztah není v pořádku. Je to přesný opak v pořádku. A to, že tam autorka přihodí vážné diskuze nad Pýchou a předsudkem a Na Větrné hůrce, aby ukázala, jak jsou postavy chytré (a jak v těch knihách vidí podobnosti se svým vztahem), na tom nic nespraví. Nehledě na to, že už by někdo mohl konečně přijít s něčím lepším než s těmihle dvěma knihami. Ne, že bych je neměla ráda, ale už je to nuda. Jestli studujete literaturu, tak snad máte větší přehled, ne? A ne, Jana Eyrová se taky nepočítá.

Vzhledem k celé té věci s fanfikcí se přímo nabízí paralela s Padesáti odstíny šedi. Spíš jsem si ale párkrát vzpomněla na Stmívání. Rozkazovačné chování Hardina (dokonce i „Řekni to! Nahlas!“ – nepřekvapilo by mě, kdyby ho v tu chvíli Tessa obvinila z krvelačnosti, a on přitom jen chtěl, aby mu říkala, ehm, neslušnosti). Dokonce se na ni i dívá, když spí! (Vůůůbec nejsi creepy, né.) Akorát si Tessu nejdřív nechce vzít. V tomhle zastává, podobně jako Mr. Grey, zásadu „sex jedině před svatbou“. A sexu je tam opravdu dost. Musím říct, že jsem se slušně bavila. Akorát jsou ty milostné scény zas jak přes kopírák. Přímo jsem jásala, že si můžu po stopadesáté přečíst o tom, že Hardin užasne, jak je Tessa „pro něj připravená“ a ona mu v odpověď zasténá. Takhle přece nikdo nemluví. Že ne?

A ta pasáž se stáží v nakladatelství? Dělá si ze mě někdo legraci? Holka bez praxe dostane svou vlastní kancelář, víc než slušný plat a okamžitě začne posuzovat rukopisy? Jestli to takhle funguje v Americe, tak bych se tam asi chtěla přestěhovat.

Teď přichází vhodná chvíle, abych se vám svěřila, jak moc jsem zklamaná, že ani jedna z postav během těch pěti set stran nejevila známky úmyslu založit chlapeckou kapelu. Už jsem myslela, že to přijde, když Hardin povídá, že Tesse musí něco říct, ale zase nic. Takhle mě zklamat…

Já vím, jsem malinko zlá. Ale na té knize je všechno špatně. Opakující se scény, neoriginální námět i postavy, romantizování patologického vztahu. A nemůžu přijít na to, co ta kniha má v sobě, že jsem vždycky zhltla sto stran najednou. Aha, už se zase hádáte, tak si přečtu ještě kapitolu sedmdesát dva. Aha, je půl jedné v noci, ale tak si přečtu ještě kapitolu sedmdesát tři. Sice zítra vstávám, ale kapitola sedmdesát čtyři je krátká, co takhle si ji přečíst? No vidíš, moc času to nezabralo, dáme ještě kapitolu sedmdesát pět.

Sečteno a podtrženo, když budete číst After, může to mít jenom tři možné výsledky.
1. Bude se vám to líbit.
2. Budete se snažit nepřiznat si, že vás to baví.
3. Královsky se pobavíte. I když možná na nesprávných místech.
Já to mám někde napůl cesty mezi dvojkou a trojkou.

Ať nad tím uvažuju z jakékoli strany, ta kniha je špatná. Ale nemohla jsem ji přestat číst. A další díl si taky přečtu. Co kdyby přeci jenom založili tu kapelu.

Jo, a autorka teď píše After z pohledu Hardina. Hádejte, jak se to bude jmenovat? Jo, přesně. Až tak.
Autor/ka: Anna Todd
Originální název: After Passion
Série: After, první díl ze čtyř
Datum vydání: USA: 2014 / CZ: 2015
CZ překlad: YOLI, Jana Jašová
SK překlad: YOLI, Peter Tkačenko
Počet stran: 528 v CZ, brožovaná
Cena: 349,-Kč
Moje hodnocení: 45%
Hodnocení na Goodreads:  3,74 při 16 174 hodnoceních

10 komentářů:

  1. Móda publikování nejrůznějších fan fictions zveřejněných na internetu mě docela fascinuje a mrzí mě, kolem jaké tématiky se většina "děl" točí... Nejenom, že není normální propagovat vysloveně nezdravé a nebezpečné vztahy (přičemž, jak je vidno, právě ty jsou ústřední tématikou), jde i o autory těch "normálnějších" fan fictions. Přijde mi, že člověk, který něco tuší o 50 odstínech šedi a případně After a doslechne se, že se jedná o fan fictions, musí nutně všechny tyto autory odsoudit... Přitom se ale dají najít skutečně krásné a inspirativní příběhy - ty ale to vydání asi nemají tak jednoduché.
    Každopádně díky za upřímnou recenzi a odvahu pustit se do čtení. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pocit, že aby byla fanfikce opravdu populární, musí to být nějaké šokující téma, aby to lidi opravdu četli po milionech. Pak to nakladatelstvím stojí za to, vydat to i v knižní podobě. Nějaké normálnější fanfikce třeba můžou být poklady, ale žádná "bomba", která přitahuje pozornost. Tak bych si to tipla, já se jinak ve fanfikcích vůbec nevyznám, nikdy mě to nebavilo číst a většinou mě odrazuje špatný pravopis :D
      A ony ty nezdravé vztahy nejsou jen výsadou fanfikcí. Stačí se podívat, okolo čeho se točí všechny ty erotické romány a to, čemu se říká new adult. To je jeden psychopat za druhým. A pak tu máme Stmívání, což je taky dost špatný vztah. Což by měli posoudit dospělí a nepublikovat to, protože v patnácti jsem nic nežrala tolik jako Stmívání. Ale jim to vydělá peníze, takže to vydají... smutné. Doufejme jen, že si to většina lidí uvědomí, když vyroste - že v knize je to sice zábavné, ale ve skutečnosti by to nefungovalo.

      Vymazat
  2. Mám pocit, že mám nudný vztah, ve kterém mi muž kupuje knihy, vaří mi a nechce umývat nádobí a uklízet. Nehádáme se, jen já hystericky křičím a on na mě šišlá, abych se uklidnila. A sex asi taky budeme mít nudný, protože si neříkáme takové věci, co říká Hardin (my si jen říkáme vtipy o Židech, ehm..).
    Já tu knížku ani nemusím číst, abych věděla, že je můj život tak špatný!

    (Nechceš mi to půjčit? Strašně mě ta pitomost zajímá. A ráda bych si po dlouhé době napsala negativní recenzi.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, taky si říkám - co já to mám za život, když mi nikdo neříká, že mě donutí sténat jeho jméno!
      Klidně bych ti to půjčila, ale my to dostaly s Hankou společně, takže teďka knížka poputuje k ní. Co s ní pak uděláme potom je ve hvězdách, ale myslím, že vystavit si to do vitríny netouží ani jedna z nás. Já teda určitě ne a mám takový pocit, že ani Hanka :D Dám vědět!

      Vymazat
    2. Ještě jsem nepřečetla, ale určitě vím, že vystavenou ji nikde mít nemusím. :D

      Vymazat
    3. Neraduj se předem. Je to fakt zákeřný.... Prostě zákeřnost!

      Vymazat
  3. Fanfikce by měli zůstat fanfikcemi. Ať už je jakkoliv dobrá, kvality knihy to prostě nedosahuje. To samý Štěstí na dosah, Padesát odstínů. Tu jsem musela v polovině vypnout. Kdyby mi někdo řekl, že z něho zbylo jen padesát odstínů šedi, myslela bych si, že je to magor. Já četla After na Wattpadu a tohle je nejlepší díl celé té série. V dalších už se totiž jenom hádají a sexujou, bez 'šokujícího odhalení' nakonci. Ale fanynky si to budou kupovat, už jen protože je to o 1D. Anna Todd na nich slušně vydělala. Kuj železo, dokud je žhavé, no :)
    Www.czech-bookworm.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strašná spousta knížek je přitažená za vlasy - tolik romantických hrdinů je případ pro psychologa/psychiatra (nepamatuju si ten rozdíl).
      Mně to šokující odhalení nepřišlo zas tak šokující. Já jsem doufala, že to bude něco lepšího. Třeba že Hardin prodává drogy.
      Jojo, 1D. Ale zase jsem našla články na webu, kde se fanynky rozčilovaly, co že to autorka z jejich miláčka udělala, a že, ŠOK, vůbec není fanynkou 1D, jen se přiživila! :D Tolik afér. Mě to docela baví. Ale jednou a dost :)

      Vymazat
  4. Ahoj,

    vetšinou nedělám, to, že bych si četla "recenze" a na základě toho si přecetla knihu ( většinou to dělám opačně ), ale tvoje mě vážně zaujala a musím přiznat, že ke knize jsem přistupoval trochu s obavami, jestli se mi to vlastně bude libit. Ale musim říct, že jsi přesně vystihla jak ta kniha působí. Příbeh je do jiste míry nereálný a chvílemi až přitažený za vlasy, ale řekněme si to upřímě, kdo by to aspoň jednou nechtěl zažít. Mít vedle sebe toho " hajzlíka", který je jednou krutý až nesnesitelný a podruhé uplně někdo jiný, pozorný a milý a udělal by pro ni cokoliv. Ja si to dovedu představit docela žívě. Upřímě bych s ní měnila hned i za cenu té bolesti, co ji tim působil i když ji tak miloval a nechtěl to před kamarády přiznat, ale teprve ona ho změnila a s ni byl teprve sám sebou. Jeho drsná maska byla jen na oko, aby si nepustil nikoho k tělu. I když jsem dokazala přesně předpovět co se mezi nimi stane, jak jejich nekonečne hádky zkončí, hltala jsem doslova každou stranku a vlastně se těšila, kdy se zase pohádají, aby se následně mohli udobřovat ( A při jejich sexuálních hrátkách jsem opravdu cítila tu energii, která mezi nimi funguje ). Takže opravdu na té knížce něco je, protože pokaždé když jsem se do příběhu ponořila znovu, četla jsem a prakticky nechtěla jit spát, takže jsem četla do 3 do rána a celou knihu doslova zhltla za cca 3dny.
    Takže už se opravdu těším na další díl, který doufám, že bude stejně čtivý jako ten první.

    Jinak bych chtěla říct, že tvoje stránka je opravdu úžasná a díky ní jsme přišla na spoustu zajímavého čtění. Odvádíš skvělou práci. Teším se na další příspěvky a inspirace na super čtení na dlouhé zimní večery.
    Jen tak dál. DK.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)