čtvrtek 19. listopadu 2015

Scott Westerfeld – Mezi dvěma světy | I realita má své kouzlo

Někteří autoři píšou knížky stále ve stejném stylu. Jiní pokaždé přijdou s něčím novým. Scott Westerfeld je ukázkový příklad toho druhého autora. Četla jsem od něj dystopii Oškliví, steampunkového Leviatana a teď přišla kniha Mezi dvěma světy – napůl duchařina, napůl román ze současnosti.

Darcy Patelové je osmnáct, nedávno dokončila střední školu a chystá se s nakladatelstvím podepsat smlouvu na dvě young adult knihy. První z nich se jmenuje Zásvětí, její první verzi už má Darcy napsanou a za svůj autorský honorář se plánuje přestěhovat do New Yorku, kde se chce naplno věnovat psaní. Splní město její očekávání? A dokáže Darcy zapadnout do spisovatelské komunity a dopsat Zásvětí, nebo ji neočekávané okolnosti rozptýlí?
Lizzie Scofieldová, hlavní hrdinka Darcyina románu, byla na špatném místě ve špatnou dobu. Přesněji řečeno zrovna na tom letišti, které si za cíl útoku vybrala teroristická skupina. Lizzie jako jediná přežije; předstírá totiž, že je mrtvá. A předstírá to tak dobře, že se dostane do Zásvětí, kde potkává okouzlujícího průvodce duší Jamarádže. Kvůli setkání se smrtí si vytvoří se Zásvětím pouto a získává schopnost přejít na druhou stranu, procházet zdmi a vidět duchy – třeba tu dvanáctiletou holčičku, která bydlí u nich doma a schovává se v šatně před svým vrahem…

Skutečný svět funguje jinak než příběhy. V románu vždycky poznáte okamžik, kdy se něco Stalo, kde se někdo Změnil. Ale skutečný život je plný postupných a pokračujících transformací. Je plný náhod a nepojmenovatelných věcí, takových, které se prostě přihodily. (s. 237 – 238)

Westerfeld prostě umí. Mezi dvěma světy má dvě dějové linky. Jedna se týká života Darcy, druhá je její fiktivní kniha. Střídají se po kapitolách a třebaže je Zásvětí taková kniha v knize, je to ucelený, uzavřený příběh, který by v jisté době obstál i sám o sobě. Na rovinu přiznávám, že jsem Mezi dvěma světy otevírala s tím, že mě zajímá dějová linka Darcy. Paranormální romance mě momentálně příliš neberou, u většiny z nich mám pocit, že jsem to už někde četla. První kapitoly mě v tom přesvědčení utvrdily. Klasické setkání normální, obyčejné holky s nadpřirozeným světem, ve kterém se samozřejmě dobře vyzná hlavní hrdina lomeno objekt milostné touhy, který je tak strašně sexy a nadpřirozený, že se z něj hrdince podlamují kolena. Ale jemu se zalíbí ta normální, obyčejná holka.

Jo. Není to něco, co by mě dneska nalákalo. Před pěti lety bych se po tom mohla utlouct, dneska bych anotaci Zásvětí přešla letmým pohledem a rychle na ni zapomněla. A přesto… přesto jsem se přistihla, že jsem se postupně začetla i do Zásvětí. Fascinovalo mě na tom, jak je to „newesterfeldovské“, a snaží se to přiblížit typickému románu, který by mohla napsat právě nějaká mladá, začínající autorka. Zároveň je to temnější a mrazivější, než by člověk čekal. A napínavé, to taky. Je to Westerfeld, ale není to Westerfeld. Je to sladší než Westerfeld, ale pořád… abych si vypůjčila slova jedné z postav, pořád to má šťávu.

Johari se přehnaně otřásla a prohodila k Darcy: „Moje příští kniha se odehrává na ledové planetě. Je tam pořád tma a mráz – jako tady v zimě.“
„Jmenuje se Srdce z ledu,“ dodal Max. „Světu vládne ten, kdo zná tajemství ohně!“
„Ale no tak, Maxi.“ Johari zavrtěla hlavou. „Prozrazuješ pointu knížky, která ještě není ani napůl hotová. Až ji dopíšu, bude možná o tučňácích!“
„Kdo zná tajemství tučňáků, vládne světu,“ opravil se Max. „Vidíte? Funguje to na všechno.“ (s. 137)

Zásvětí rozhodně není špatné, ale i tak si myslím, že pokud vás má něco přesvědčit, že tohle není kniha jako každá jiná, bude to linka Darcy Patelové. Ta nabízí pohled do spisovatelského a nakladatelského života. Pro českého čtenáře je to sice malinko zavádějící, protože je to americký trh a ten má úplně jiné proporce (10 000 prodaných výtisků je u nás bestseller, zatímco v knize je to uvedeno jako příklad neúspěšné knihy). Ale už jenom ten tvůrčí proces, Darcyino psaní v přímém přenosu, co všechno Darcy v románu mění, jak o knize uvažuje… Je to sakra zajímavé.

Zásvětí mě bavilo. Ale stejně jsem byla vždycky tak trochu zklamaná, když skončila Darcyina kapitola a já se vrátila k Lizzie. Ani ne tolik proto, že by mi vadila Lizzie, jako spíš že jsem se nemohla dočkat, až tam bude zase Darcy. Většinou mě to ovšem rychle přešlo, a koneckonců by celý román bez Zásvětí nebyl úplný.

Mezi dvěma světy je kniha, kterou jen tak nepotkáte. Nabízí zajímavý náhled do mysli autora a do jeho tvůrčího postupu, stejně jako konečný výsledek. Navzdory vysokému počtu stran se to navíc čte fakt rychle. Za mě spokojenost. Westerfeld zase jednou nezklamal.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku!

Autor/ka: Scott Westerfeld
Originální název: Afterworlds
Série: není
Datum vydání: USA: 2014 / CZ: 2015
CZ překlad: CooBoo, Jana Jašová
SK překlad: není
Počet stran: 488 v CZ, vázaná
Cena: 399,-Kč
Moje hodnocení: 75 %
Hodnocení na Goodreads:  3,70 při 8 644 hodnoceních

2 komentáře:

  1. Ja to momentálne čítam a zatiaľ čo ma príbeh o Darcy veľmi baví, Zasvětí ma baví menej a menej. Tak som zvedavá, ako to u mňa dopadne nakoniec.

    OdpovědětVymazat
  2. Bavily mě na tom úplně stejné věci, které popisuješ! Hlavně ten Darcyin příběh a to, jak to chodí v americkém nakladatelském světě (ono to bude asi krapet nadsazené i v jeho podání).
    Zásvětí jako takové mě vlastně chvílemi otravovalo, ale dobré mi přišlo právě přesně to její uvažování a přepisování a to, žes mohla sledovat skoro v přímém přenosu, jak ta knížka vzniká. Trochu reality show :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)