čtvrtek 31. prosince 2015

Annabel Pitcher – Kečupová mračna | Dopisová zpověď

Milý pane Harrisi,

neznáte mě, tak mi dovolte, abych se představila. Jmenuju se Zoe (samozřejmě, že to není moje pravé jméno, nehodlám prozradit svou identitu a adresu vrahovi, který sedí v cele smrti). Je mi šestnáct let, chodím na střední školu a provedla jsem něco hrozného. Rozhodla jsem se, že vám budu psát dopisy, protože mám pocit, že vy jediný mě můžete pochopit. Vím, že velice litujete toho, že jste zabil svou ženu – tak moc, že jste šel na policii a udal se. Já jsem taky provedla něco strašného, ale mně to prošlo. A on je přitom mrtvý. Všichni mě litují, a nikdo netuší, že je to moje vina…

Myslím, že vás tyhle dopisy aspoň rozptýlí, a já se potřebuju někomu svěřit. Můžeme si tak pomoct navzájem…

S pozdravem
Zoe

Milý čtenáři,

dneska bych Ti ráda něco řekla o knize jménem Kečupová mračna. Pustila jsem se do ní trochu neočekávaně; až do té doby, kdy mi český překlad přistál v e-mailové schránce, jsem vlastně ani netušila, že mají vyjít nejen na Slovensku, ale že nakladatelství Slovart chystá i českou verzi. Neznělo to špatně. Vlastně to znělo docela lákavě, a i kdyby se to nakonec ukázalo jako naprostá hrůza, stojí to za to jen kvůli té krásné ořízce. Fakt, co se týče té ořízky, jen se běž na knihu podívat do nejbližšího knihkupectví, je krásná. Taky se někdy necháš unést tím, jak knížka vypadá? Já vždycky zapomenu, o čem jsem to mluvila.


Konec ód na vnějšek, jdu Ti říct, co si myslím o obsahu. U podobně laděných knížek – ať už jsou to rádoby deníky nebo, jako v případě Kečupových mračen, dopisy – mívám problém s tím, že takhle to prostě ve skutečnosti nevypadá. Jestlipak si někdy zapisuješ popis tvého dne se všemi detaily (nebo třeba jen těmi důležitými) a konverzacemi? Vážně dokážeš ocitovat celé dialogy, mnohdy s nějakým časovým zpožděním? Přála bych Ti vidět své deníky a dopisy. Nebo bych Ti to možná radši ani nepřála, ale řekněme, že dialogy nebo popis děje jsou spíš výjimkou mezi úvahami vypravěče (tak se dají vznosně popsat mé blábolivé myšlenkové asociace), a pokud už se soustředím na nějaký „děj“, tak jsem chaotická a přeskakuju od jednoho k druhému. Nehledě na to, že napsat taková kvanta věcí trvá docela dlouho.

Vypadá to teď, že tohle všechno hodlám Kečupovým mračnům vyčíst, že ano? Právěže ne. Zoe je jako pisatelka dopisů výjimečná tím, že má ráda angličtinu a chtěla by se stát spisovatelkou. Navíc píše dopisy s docela uvěřitelným rozestupem, ne jeden za druhým, takže jí klidně věřím, že své prožitky a události prostě sepsala – napůl jako vyprávění toho, co se jí stalo, ale zároveň jako své literární dílko. Tomu, řekla bych, odpovídá kniha i jazykově. Je to přiměřené situaci a zároveň se to opravdu dobře čte. Neřekla bych, že Kečupová mračna něčím vynikají, ale jako oddechové čtivo se mi to líbilo.

Mám jedno malé ale, a přemýšlím, jak Ti to popsat, poněvadž docela vychází z odhalení (ne, že by bylo nějak šokující, určitě si to dáš dohromady ještě dřív, než to Zoe „odhalí“) a já nechci spoilerovat. Řekněme tedy, že s vyjasněnými okolnostmi už se mi nezdálo úplně vhodné, že Zoe své dopisy adresovala zrovna Stuartu Harrisovi. A podle mého názoru z ní právě tohle dělá špatnou osobu – ne ta neblahá věc, kterou si vyčítá. Myslím, že za tu nemohla. Ovšem jiné věci ji neukazují jako tu nejlepší osobu, a nějak mi to celé přijde špatně. Ale uvidíš, až si to přečteš, mezi ostatními čtenáři si na to nikdo nestěžoval, takže je velká pravděpodobnost, že ani Tobě to nebude vadit. Každopádně mi dej vědět, co si o knize myslíš, až si ji přečteš.

S pozdravem

Anežka

P.S.: Závěrečné opakované povzdechnutí nad tím, jak je ta kniha fakt moc moc hezká!

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního e-booku!

Autor/ka: Annabel Pitcher
Originální název: Ketchup Clouds
Série: není
Datum vydání: UK: 2012 / CZ: 2015
CZ překlad: Slovart, Jan Březovský a Tereza Nuckollsová
SK překlad: Slovart, Soňa Greer
Počet stran: 272 v CZ, brožovaná
Cena: 249,-Kč
Moje hodnocení: 60 %
Hodnocení na Goodreads:  3,83 při 7 562 hodnoceních

6 komentářů:

  1. Tak to snad umíš jenom ty, vždycky mě takhle nalákat na nějakou knížku. :)
    Vůbec jsem Kečupová mračna neměla v plánu číst, protože mi všechny ty knížky už přijdou stejné (i když nejsou, ale prostě...stylem), ovšem teď mám hroznou chuť si to přečíst už jenom proto, abych zjistila, co z hrdinky dělá v tvých očích špatnou osobu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, i to je důvod, proč rozečíst knihu :D Dej pak vědět, co si myslíš :)

      Vymazat
  2. Tyjo, mně se tu knížku ani moc číst nechce, ale jsem děsně zvědavá, jak to s tím vražděním je. :D A fakt dobrá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti to pak půjčím, jestli chceš (a jestli obě přežijeme zkouškové :D).

      Vymazat
  3. Já bych si to pak taky s dovolením půjčila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, jasně, hned jak mi přijde :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)