pondělí 21. prosince 2015

Jojo Moyes – Dívka, již jsi tu zanechal | Sázka na jistotu

Dívka, již jsi tu zanechal si s sebou už od začátku nese spoustu očekávání. Je to čtvrtá knížka od Jojo Moyesové, která vyšla v českém překladu. Zároveň taky čtvrtá knížka od Jojo Moyesové, kterou jsem přečetla. Krásná obálka, dvě vzájemně se proplétající se dějové linie. Jak to u mě dopadlo?

Francie, 1916. Sophie se nachází ve francouzské vesničce, která je okupovaná Němci. Její manžel bojuje ve válce, Sophie se zatím spolu se sestrou stará o hotel, který patřil jejich rodičům. Manžela jí připomíná neobyčejný obraz, který její Édouard namaloval krátce po svatbě. Krásný obraz zaujme i německého Kommandanta, a vzápětí se jeho pozornost obrátí i k živé předloze, Sophii. Sophie si ze všeho nejvíc přeje, aby se jí Édouard vrátil živý a zdravý, ale s každým dalším dnem se bojí, že už nebude ta dívka, kterou tu zanechal...
Londýn, 2006. Liv už čtyři roky truchlí po svém zemřelém manželovi. Po jeho smrti se Liv stáhla do sebe. Útěchu nachází v obraze, který od manžela dostala jako svatební dar. Tvrdil jí, že vypadá jako dívka na obraze. Když se ukáže, že má obraz mnohem větší hodnotu, než si Liv myslela, bude muset zabojovat, aby si ho mohla nechat.

Mám ráda romány, které mají v sobě zakomponované dvě příběhové linie, které se neodehrávají ve stejném čase, a přece spolu nějak souvisí. Celé to propojování, odhalování jedné a té samé záhady ze dvou stran... Nějak je to lepší než byl byly historický román nebo příběh ze současnosti samy o sobě.

Jojo Moyesová zároveň píše velice čtivě. Její romány má člověk vždycky přečtené raz dva, a vůbec nevadí, že je to nějakých čtyři sta stránek, stejně je kniha za den „pryč“. Fyzická kniha samozřejmě pryč není, mám ji vedle sebe a koukám na tu krásnou obálku, ale příběh, který na svých stránkách obsahuje, jsem přečetla tak rychle, až jsem měla pocit, že jen tak proběhl kolem mě.

Od autorky snad ani nelze čekat nic jiného než trochu té srdceryvnosti, ale tentokrát to není skrz naskrz pochmurné, na mě kniha působila spíš jako oddechové, milé čtení, a teprve zpětně mi došlo, že prožívat tohle všechno, asi by mi z toho nebylo dvakrát dobře. Co se dá dělat, není to historické drama, pořád jde především o román pro ženy, na prvním místě je romantika. Ale není to hloupé, není to plné podlamujících se kolen, červenání nebo pronikavých pohledů vržených přes celou místnost tak prudce, že člověku vyrazí dech. Není to plné klišé.

Co ještě říct, co jsem o autorčiných románech už neřekla? Asi že ze všech u nás vydaných mám tenhle na stříbrné příčce. Poslední dopis od tvé lásky jsem četla jako první a začínám mít pocit, že ho v mých očích už nic nepřekoná, ale Dívka, již jsi tu zanechal, za ním o tolik nezaostává. Než jsem tě poznala je trochu moc drastické a srdceryvné, a Stříbrná zátoka mě tolik nezaujala tematicky, takže ty zůstávají až za Dívkou. Asi mám slabost pro autorčiny příběhy, které nemají úplně přímočarou kompozici.

Nebudu zbytečně natahovat, to důležité již bylo řečeno. Jojo Moyesová mě baví, jako takové romantičtější a oddechovější čtení se na ni vždycky mohu spolehnout. Pokud jste s autorkou už měli čest, je to ta stará dobrá Moyesová, tak se do ní bez obav pusťte. A pokud je pro vás tahle spisovatelka velká neznámá, proč nezačít třeba s Dívkou, již jsi tu zanechal? Neprohloupíte.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Ikar za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Jojo Moyes
Originální název: The Girl You Left Behind
Série: není
Datum vydání: USA: 2012 / CZ: 2015
CZ překlad: Ikar, Lucie Mikolajková
SK překlad: Ikar, Tamara Chovanová
Počet stran: 432 v CZ, vázaná
Cena: 349,-Kč
Moje hodnocení: 70 %
Hodnocení na Goodreads:  3,94 při 62 299 hodnoceních

2 komentáře:

  1. Knížku jsem taky měla na recenzi, teď čeká na vydání a musím říct, že mě se líbila hrozně moc. Naprosto úžasná knížka, která se dotkne srdce. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo mam strasne rada, zatim se mi libilo vse, co jsem od ni cetla.A tesim se, az si prectu dalsi :)
    Melisinblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)