úterý 15. prosince 2015

Victoria Aveyard – Rudá královna | I krev jednou přeteče

Rudá královna si s sebou nese velkou spoustu očekávání, která pramení hlavně z přemíry přirovnání, kterými je charakterizována. Je tam něco ze Selekce, něco ze Skleněného trůnu, něco z Hunger Games a já nevím z čeho ještě. Samé dobré věci, do toho jdu, můžete si říct. Záleží asi na tom, kolik knih „jako něco“ ještě dokážete snést.

Sedmnáctiletá Mare Barrowová žije ve světě, který je rozdělen krví. Na jedné straně stojí Stříbrní, kterým v žilách proudí stříbrná krev a schopnosti, které z nich dělají nadřazené bohy. Na druhé straně obyčejní Rudí, kteří jsou kvůli svému původu nuceni sloužit Stříbrným a umírat v jejich válkách. Mare je Rudá, chudá a třetí rýmující přívlastek už nevymyslím, protože nevím, jak bych měla rýmovat, že nehodlá žít podle stanovených pravidel. Její krádeže jí nakonec paradoxně napomohou k cestě do paláce, z čehož se vyklube velká spousta potíží a trablů, nejen pro Mare, ale i pro celou společnost Rudých a Stříbrných. Trpělivost jednou přeteče, a trpělivost Rudých končí právě teď...

Vydejte tuhle knížku před třemi lety a snad bych neřekla ani jediné negativum. Byla bych nadšená, protože Rudá královna má silnou hrdinku s ne úplně plochou osobností, docela komplikovaný dystopický svět, zajímavou zápletku... No dobře, asi bych řekla něco o předvídatelnosti záhady.  A o milostném trojúhelníku. Přesto bych se na knihu nepochybně dívala vstřícněji, kdybych v ní neviděla jen směsici všech těch věcí, co už jsem za ty roky přečetla – namalované na rudostříbrno.

O milostném trojúhelníku snad jen tolik, že to je možná i čtverec, nebo spíš milostný útvar se schopností měnit počet úhlů. Zamilovat se jen do jednoho je už přece tolik málo komplikované, s tím se trápí každá druhá, literatura musí mít něco speciálního! Co se týče předvídatelnosti, tady bych se spíš rozepsala. V souvislosti s Rudou královnou se často skloňuje šokující a překvapivý závěr. Nevím, jestli mě ten závěr měl šokovat už v půlce, kdy jsem ho plus mínus uhodla, ale fakt se to nepovedlo. Nevyčítám sice hlavní hrdince, že jí samotné to nedošlo, na literární příběhy se díváme trochu jiným způsobem než na skutečnost, už předem čekáme, že něco bude špatně, a odhadujeme, co asi. Ve skutečném životě sice ne, ale tím spíš by si měl román dávat větší pozor, aby nesklouzl k šablonovitým zápletkám, které se dají snadno odhadnout.

Ale možná to je zase jen tím, kolik jsem toho v daném žánru už přečetla. Abych to uvedla na pravou míru, vůbec se nedivím, že je okolo toho takové haló. Pro svou cílovou skupinu to je přesně to pravé ořechové (nebo neořechové, pokud jste alergičtí na ořechy). Pokud jste právě uprostřed svých náctiletých let a podobné knížky vám ještě nelezou krkem jako to cukroví, které se v půlce ledna už prostě musí dojíst, nějaké ty mouchy tomu rádi odpustíte. Stačí podívat na průměrné hodnocení na Goodreads, které mluví samo za sebe.

Já už si bohužel náct za věk nikdy nepřidám, a snad i proto mě Rudá královna prostě neuchvátila. Ne, že bych vůči ní cítila nějaký silný odpor, ale prostě mě to nezaujalo, dočetla jsem ji spíše lhostejná (a přece s miniaturní jiskrou zadostiučinění, že mé podezření bylo celou dobu správné).

Snad ještě odpustíte jednu výtku: podle mě to dystopie vůbec nemusela být. Přijde mi, že měla autorka zajímavý nápad na fantasy příběh, ale dostala ho v době, kdy letěly dystopie, tak tam přidala ten futuristický setting, a mně to v kombinaci s těmi schopnostmi a stavem společnosti celé nějak nesedělo. Pořádná (čtěte: jenom) fantasy by mě možná zaujala víc.

Co se dá dělat – Rudá královna má sice v názvu červenou barvu, ale můj postoj k ní je spíš stříbrně chladný.

 Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku!

Autor/ka: Victoria Aveyard
Originální název: Red Queen
Série: Rudá královna, první díl
Datum vydání: USA: 2015 / CZ: 2015
CZ překlad: CooBoo, Alžběta Kalinová
SK překlad: není
Počet stran: 360 v CZ, vázaná
Cena: 329,-Kč
Moje hodnocení: 50 %
Hodnocení na Goodreads:  4,12 při 80 760 hodnoceních

4 komentáře:

  1. Mě už dystopie taky nějak nebaví. Jen si říkám, že to nějak moc brzo. :D Nejspíš už ani některé ty série nedočtu, vůbec se mi do toho nechce. Takže tohle asi taky nebudu shánět. :/
    Ale díky za férovou recenzi. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Me kniha hodne laka, jsem hodne zvedava, jak se mi bude libit :)
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
  3. Mám ji doma, zítra začínám číst a už se na ni moc těším :)

    OdpovědětVymazat
  4. Clovek ceka hodne a pak nedostane nic - doslova. Ta moderni technologie byla jedna z mnoha veci, ktere mne nesedely. O "zapletce" a postavach radeji pomlcim, protoze bych nezvladla sesmolit neco vic nez jen urazliva slova.

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)