úterý 12. dubna 2016

Celeste Ng – Vše, co jsme si nikdy neřekli | Mluvme spolu

Vše, co jsme si nikdy neřekli na mě pokukovalo už hezkých pár měsíců. Nejdřív jsem trochu nerozhodně obcházela anglické vydání, pak jsem se dozvěděla, že kniha vyjde v Odeonu a rozhodla jsem se s jejím čtením počkat. Posledním lákadlem byla obálka, která se mi opravdu zalíbila, takže jsem se jednoho dne přistihla, že začínám číst úvodní slova: „Lydia je mrtvá. To ale zatím nevědí.

Literární debut americké spisovatelky Celeste Ng dokáže zaujmout od prvních slov. Autorčini rodiče pocházeli z Honkongu a motiv čínského původu je i v jejím románu významným motivem, na jehož základě je vystavěn příběh jedné rodiny, která neodbytně směřuje až k tragédii, jež je uvozena na samém začátku knihy. Na počátku příběhu ale stojí něco jiného: rodiče, kteří se pokoušejí vyplnit si své nesplněné sny alespoň prostřednictvím svých dětí, a nevšimnou si tak, že mimovolně opakují chyby svých rodičů.

Otec rodiny je synem čínských emigrantů, odmala proto trpěl pocitem vyloučení ze společnosti a chce, aby jeho děti byly normální a oblíbené. Matka se naopak toužila stát něčím víc než jen ukázkovou manželkou, která umí uvařit vejce na šest různých způsobů. Po příchodu rodiny ale svůj sen o kariéře doktorky předala své dceři. Oba rodiče se tak soustředí na Lydii, že si nevšímají jejích sourozenců a toho, že si Lydia ve skutečnosti přeje něco úplně jiného. Teprve po její smrti se pečlivě upravený obrázek začne hroutit a vynořuje se vše, co si nikdy neřekli.

„Nikdy nedostanete, co chcete, jen se naučíte bez toho obejít.“

Je květen 1977. Lydia zmizela a my už víme, že je mrtvá. Její tělo je nalezeno o několik dní později v nedalekém jezeře. Byla to nehoda, sebevražda, nebo Lydii na dno jezera někdo pomohl? Odpověď na tuto otázku si kladou všichni, ale dřív, než nám ji román v závěru odhalí, si musíme položit otázku jiného rázu: kdo byla Lydia? Jaký vedla život, jací jsou členové její rodiny? Románem se umně proplétají dvě časové linie – před a po. Zatímco se rodina musí vyrovnávat se smrtí chytré a všemi oblíbené dcery, pasáže z minulosti píší poněkud jiný příběh; příběh plný neporozumění a nevyslovených vět. Události jsou vykreslovány z několika různých pohledů, čímž je přesně zachyceno, jak si členové rodiny vykládají stejné věci rozdílnými způsoby.

Právě to mě na knize zaujalo nejvíc – forma vyprávění. Vyprávění skáče z pohledu jedné postavy ke druhé, z minulosti do současnosti a občas je nadhozen i kousek něčeho, co teprve bude. Možná se zdá, že to musí být příšerná motanice, zašmodrchané a zmatené, ale opak je pravdou. Jednotlivé přechody perspektiv působí úžasně plynule, a stejně tak pěkně plyne i příběh. Pohání ho i čtenářova touha dozvědět se, jaká tajemství vězí v základech rodiny, a jak vlastně zemřela Lydia. Přesto to není detektivka. Nemůžu říct, že by v knize byly zvraty, při kterých bych lapala po dechu, ale zároveň knížce nemůžu vytknout ani předvídatelnost, protože do posledních stránek jsem vážně nevěděla.

Přestože vlastně nemám knize co vytknout, pořád nějak váhám s tím, že bych ji vynesla až do nebes. Bylo to dobré, ale… nějak mě to neokouzlilo. Přesto ji zkuste. Má v sobě jednu nepopiratelnou pravdu – je tolik věcí, které jsme si my a naši blízcí nikdy neřekli, přestože jsme měli. Tak spolu mluvme. Nechceme přece dopadnout tak, jako hrdinové této knihy.

  Chtěla bych poděkovat nakladatelství Odeon za poskytnutí recenzního e-booku!

Autor/ka: Celeste Ng
Originální název: Everything I Never Told You
Série: není
Datum vydání: USA: 2014 / CZ: 2016
CZ překlad: Odeon, Jana Kunová
SK překlad: není
Počet stran: 272 v CZ, vázaná
Cena: 279,-Kč
Moje hodnocení: 65 %
Hodnocení na Goodreads:  3,76 při 86 336 hodnoceních

12 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze, kniha mě velmi zaujala, už když vyšla. Pravděpodobně se po ní podívám, protože si myslím, že by se mi mohla zalíbit.
    Krásný den :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Doufám, že se ti bude líbit minimálně tak, jako mně, nebo ještě víc :)

      Vymazat
  2. Oh áno, mne sa na tom tiež páčilo presne to, ako to rozpráva pred aj po a ešte tým typom rozprávača aj trošku pred-pred, a je to vďaka tomu nie úplne chaoticky domotané, ale práve lepšie a lepšie :D Som veľmi rada, že to vyšlo v nejakom domácom preklade.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na to málem uplatnila svou literárně ovládnutou terminologii, ale pak jsem se zastavila... Vyprávěcí postupy jsou tam fakt na jedničku.
      A ten překlad vůbec není špatný :)

      Vymazat
  3. Námět knihy je strašně zajímavý, už jsem ji zahlédla a asi časem neodolám. A Tvoje recenze je samozřejmě vynikající, jako vždy :) Měj se moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super recenze! :) Já mám tuhle edici od Odeonu fakt ráda a pokukuju po každé knize co v ní vyjde - no, tohle není výjimka :D Hodně mě zaujal námět, anotace zní fakt slibně, a recenze jsou zatím též převážně pozitivní. Tak snad budu mít brzo čas si knížku přečíst.

    A vzhledem k tomu, u kolika knih se těším "až si je přečtu", mám trochu obavu, že ty státnice letos nepůjdou :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ji mám ráda - i když jsem těch odeonek zatím moc nepřečetla, ale vždycky na to koukám. Někdy mi přijde, že je to na mě moc intelektuálské a zase to odložím, ale když už se do něčeho pustím, většinou to stojí za to. Vůbec všechno od Odeonu, nejen tahle edice, má cenu sledovat :)

      Ale no tak, státnice, to se hravě zvládne. Stačí uplatnit metodu - učím se tím, že si to říkám nahlas, a další psychologické metody, které jsi jistě ovládla :D

      Vymazat
  5. Páni! Na knihu si mě vážně hoodně nalákala! :O :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadá to dobře. Nejdřív bych si ji vůbec nespojila s anglickým originálem, ale později mi to došlo a už ji mám objednanou, tak snad se k ní brzy dostanu :) Tvoje recenze je skvělá a myslím, že kniha má velký potenciál mě nadchnout. Přesto radši tlumím svá očekávání a uvidím :)

    OdpovědětVymazat
  7. mohla bych se prosím zeptat,jak kniha skončí,je to nutné.. :/

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)