čtvrtek 7. dubna 2016

Robert Beatty – Serafina a černý plášť | Tajuplně strašidelné

Jako tolik jiných v mojí generaci mám v ruce historku o tom, jak mě ke čtení dostal Harry Potter a skutečně ani nevím, kolikrát jsem ho četla. Ale moje dětství nebyl jen Harry Potter. Byly to i jiné dobrodružné knížky plné temných zákoutí, lesů, záhad a dobrodružství, a já se k nim vždy ráda znovu a znovu vracela, protože jsem si nikdy nebyla jistá, co číhá na další stránce.

Nikdy nevstupuj do hlubokého lesa, číhají tam mnohá nebezpečí, která si budou chtít podmanit tvou duši. Tahle Serafinu její tatínek vždycky varoval. Serafina s tatínkem bydlí ve sklepení panství Bilmore, kde její tatínek pracuje jako údržbář. O ní, Serafině, ale nikdo nesmí vědět. Serafina totiž není jako ostatní děti – je rychlá, mrštná, vidí ve tmě a dokáže se schovat i v těch nejmenších skulinkách. Schovává se v temných zákoutích panství, hraje si na to, že má kamarády a zodpovědně plní svou funkci Hlavní chytačky krys. Jenže pak se na panství začnou ztrácet děti a jediná Serafina ví, že je za to zodpovědný tajemný muž v černém plášti...

„Slýchala příběhy o tomhle starém hřbitově se stovkami pomníků a hrobů, i když si už nikdo živý nepamatoval, že by se tam pohřbívalo. Mnozí místní si lámali hlavu nad tím, odkud všichni ti nebožtíci pocházeli. Podle náhrobků to vypadalo, jako by tu v krátkém časovém úseku vymřely celé rodiny.“

Při čtení Serafiny jsem měla pocit, jako bych se vrátila do dětství. Přesně takovýchhle knížek jsem spolykala kupy a nikdy jsem neměla pocit, že bych měla dost. Co na tom, že je celá záhada s padouchem maličko předvídatelná, takže mi došla hned na prvních stránkách? Co na tom, když má knížka takovou atmosféru, že jsem se dokonce trochu bála, když jsem ji četla o půlnoci? Navíc by knížka ani nemohla mít lepší obálku; nejenže je naprosto krásná, je i výstižná. Stránku za stránkou jsem měla v hlavě příběh s kulisami, které jako by vypadly z obálky. (Možná je to pochopitelné, když jsem obálku viděla jako první. Ale stejně věřím, že by to tak vypadalo i bez toho, že bych ji viděla.) Trochu tajuplné, trochu strašidelné, a rozhodně něco, co vás donutí číst dál a dál.

„Vykládalo se o tom, že lidé z hor už tenhle hřbitov nepoužívají, protože když tam uložíte své drahé k věčnému odpočinku, neznamená to, že tam opravdu zůstanou věčně. Rakve se v neklidné půdě pohybovaly, těla mizela, vaši drazí zesnulí byli spatřeni, jak se toulají svými bývalými domovy a ulicemi, jako by hledali místo, kde mohou skutečně spočinout.“

Serafina je jako hlavní hrdinka opravdu báječná. Je statečná, má přesně ten smysl pro dobrodružství, jaký mají snad jenom děti a samozřejmě je tu ta maličká záhada, která obestírá její původ. Taky jsem si připomněla, jak je super, když se hlavní hrdinka o toho kluka v příběhu zajímá ne proto, že se jí z nějakého záááhadného důvodu při pohledu na jeho oči rozbuší srdce, ale prostě proto, že chce mít kamaráda, jako všechny děti. V očích mého dvanáctiletého já by byla Serafina hrdinka přesně podle mého gusta, v očích mého skoro dvaadvacetiletého (bože, nejsem já to stará) je to příjemná vzpomínka na knihy, které jsem kdysi hltala jednu za druhou. Jsem ráda, že takovéhle knihy vycházejí i dneska.

„Serafina došla ke dvěma malým hrobům, které ležely tak blízko u sebe, že téměř tvořily jeden jediný. Náhrobek hovořil o dvou sestřičkách.

NA LOŽI SLADKÉM I TEMNÉM TU SPÍME JIŽ.
ZA NÁMI PŘIJĎTE A ZNOVU SI BUDEM BLÍŽ.
MARY A MARGARET HEMLOCKOVY 1782–1791
ODPOČÍVEJTE V POKOJI A NEVRACEJTE SE.“

Já mám dětské, převážně nekomplikované knížky ráda, ale jinak bych Serafinu a černý plášť asi doporučila spíš vašim mladším sourozencům. Těm, kteří se teprve učí poznávat kouzlo příběhů. A už jsem vám říkala, jak moc se těším na další díl? Určitě to bude zase pěkně kouzelné!

 Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí výtisku!

Autor/ka: Robert Beatty
Originální název: Serafina and the Black Cloak
Série: Serafina, 1. díl
Datum vydání: USA: 2015 / CZ: 2016
CZ překlad: CooBoo, Jana Jašová
SK překlad: není
Počet stran: 288 v CZ, vázaná
Cena: 299,-Kč
Moje hodnocení: 70 %
Hodnocení na Goodreads:  3,90 při 5 885 hodnoceních

7 komentářů:

  1. Docela mě láká, ale po zklamání, co jsem zažila se "Školou dobra a zla" se radši už nebudu tak bezhlavě vrhat do knížek pro mladší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škola dobra a zla? Zklamání? To mě mrzí :( Ani bych neřekla, že je Škola dobra a zla vyloženě pro mladší, to Serafina je o dost víc...

      Vymazat
  2. Nějak se mi ty pohádkové knížky začínají v seznamu k přečtení kupit, ale přiznám se, že tahle mě zatím láká asi nejméně. Už když jsem v práci četla anotaci, úplně mě nenalákala a tak asi čtení přenechám jiným věkovým skupinám - věřím, že ty si své najdou :) Momentálně se ale chystám brzy konečně přečíst druhý díl Čarozemě a fakt se na něj těším, takže pohádkám stejně nijak zvlášť neuniknu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi povídej, teď čtu zase Školu dobra a zla, a ještě mám z knihovny půjčenou Princeznu bojovnici. Ale tak já ty pohádky mám ráda :)
      A Čarozem samozřejmě výtečná, to nemůžeš vynechat ;)

      Vymazat
  3. V prvej chvíli som si myslela, že ide o pokračovanie Serafíny - o drakoch 8D
    Ale keď som sa teda začítala tak som zistila, čo za milú knižku to teda môže byť 8) Znie to pekne. ja napriek tomu, že mám 25 rokov (buď rada za 22!), tak tiež obľubuje detské knižky a viem v nich nájsť kúzlo 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že když jsem o téhle knížce slyšela poprvé, taky jsem si to spojila s dračí Serafínou, takže nejsi sama :D

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)