pondělí 1. srpna 2016

Červencové shrnutí – hodně čtu a trochu z toho blázním

Ahoj všichni! Polovina nebo třetina prázdnin je za námi – záleží na tom, jak se na to člověk dívá a na jakou školu chodí. Já jsem si v červnu spočítala, kolik toho musím přes léto přečíst, abych se mohla v září vydat na zkoušku z literatury, a od té doby se ze všech sil snažím neztratit rozum při plnění tohohle maličkého cíle. Mezi čtením literatury se učím francouzsky a sleduju zprávy. Až z toho jde hlava kolem – pauzu jsem si udělala na prvním YOLI pikniku (bylo to fajn!), s Hankou jsme podnikly přespávačku u Bětky a v mezičase jsem jedla hodně zmrzliny.


Knižní přírůstky byly dva – nejdřív mi na začátku měsíce konečně došla knížka z Book Depository (co to začali posílat přes Švýcarsko, trvá to příšerně dlouho) You Know Me Well od Davida Levithana a Niny LaCour, na kterou jsem se hodně těšila, ale teď ji nemůžu číst, protože nestíhám, takže v září, v září! Z návštěvy u Bětky jsem si odvezla Vanity Fair, protože to máme v seznamu povinné literatury a ona prý bude ráda, když to někdo přečte. Teda, když se koukám na ten počet stran, nejsem si jistá, jestli to přečtu.

Přečtených knížek je na mě docela hodně, asi jsem překonala svůj rekord. 24 přečtených, z toho 2 v angličtině, 1 ve francouzštině, 1 ve slovenštině, 10 sbírek poezie a 1 drama. Než mi začnete říkat, že nechápete, jak jsem toho tolik stihla, tak upozorňuju, že 1. jsem nedělala prakticky nic jiného a 2. jsou to vesměs docela krátké věci a sbírky poezie má člověk přečtené za hoďku dvě, takže toho opravdu tolik zas není.

Měsíc jsem začala se třetím dílem Džínsového denníku, jehož první dva díly se mi hodně líbily, ale se čtením trojky jsem asi čekala moc dlouho, protože jsem tam najednou viděla všechna ta klišé a neuvěřitelně mě štvala. Aneb když čtete třetí díl knihy, uvědomíte si, že ta holka nemá absolutně žádné zájmy kromě kluků a psaní deníku (a takhle deník fakt nevypadá), a i přesto ji z nějakého důvodu milují úplně všichni, fakt všichni. Ne, další díly už fakt ne.

V rámci „učení“ se francouzštiny jsem přečetla první díl Percyho Jacksona ve francouzštině – dětské knížky jsou na tohle cizojazyčné čtení stejně super a Percy je stále moje srdcovka. Taky jsem konečně dočetla Alice’s Adventures in Wonderland, po třech měsících. První díl jsem zvládla rychle, ale pak jsem se zasekla „za zrcadlem“, čímž jsem si zase znovu potvrdila, že prostě neumím číst díly série moc blízko za sebou. Na Alence je nejlepší ta dokonalá absurdita a hra s jazykem a mám velké nutkání si to přečíst znova v češtině, abych se podívala, jak se překladatelům povedlo přeložit všechny ty báječné slovní hříčky, protože mi to přijde zhola nemožné, ale asi jen nejsem dost nápaditá překladatelka :D

Nejlepší knihou měsíce je Florence a Giles, což mě velmi příjemně překvapilo – tak moc, až jsem napsala recenzi. Trochu mě naopak zklamal Dvůr trnů a růží, protože mě to vesměs bavilo a pak to autorka pokazila koncem – víc v recenzi. Dlouhé roky jsem se zbaběle vyhýbala čtení Zbabělců, ale nakonec mě to místy bavilo a ten zbytek jsem přežila ve zdraví. Snad. Moje duševní zdraví je z přemíry čtení ve zvláštní kondici, takže se neopovažuju to posoudit.

Fajn byla taky novela Cizinec hledá byt od Hostovského, doporučuju všem, kteří mají rádi psychologické romány. Tak trochu psychologicky zaměřená je i Adelheid od Vladimíra Körnera – kdysi jsem ve škole zhlédla film, tak jsem teď sáhla i po knížce, a čte se to pěkně. Příběh zasazený do pohraničí v měsících po druhé světové válce je nejen Adelheid, ale i Boží duha od Jaroslava Durycha. Ta mě bohužel velmi zklamala, vůbec mě nebavila a tak třetině jsem snad ani nerozuměla.

Překvapivě jsem rozuměla Richardovi III. Rozhodla jsem se vzít to se Shakespearem z jiné strany a sáhla jsem tentokrát po originálu a nevím, jestli je to tím, nebo jen zrovna touhle hrou, ale navzdory svému rozpačitému vztahu, který mám ke hrám tohohle velkého dramatika, mě Richard III celkem bavil. Uvidíme, jak bude tenhle experiment pokračovat, na srpen tu mám jeho další dramata.

Zlatí úhoři v sobě spojují povídky ze Smrti krásných srnců a Jak jsem potkal ryby. Smrt krásných srnců jsem četla už dřív, takže jsem nebyla překvapená, že jde o milé a úsměvné příběhy – a přesto v pozadí hraje vážnější nota. Němá barikáda Jana Drdy je kuriózním příkladem toho, do jaké absurdity může spisovatel dotáhnout černobílé vidění dobra a zla. Mladý muž a bílá velryba je můj první Páral a byla jsem překvapená, jak moc mě to bavilo.

Na začátku měsíce jsem si udělala takový maraton Jiřího Ortena. Podruhé jsem si přečetla jeho sbírky Ohnice a Elegie (že někdo mého věku dokáže napsat takové skvosty!) a Modrá kniha je první kniha jeho deníků.  U poezie ještě zůstanu – hodně se mi líbily Ortely a milosti Oldřicha Mikuláška, sbírky Samosoud a Utkvělé černé ikony od Jana Zábrany taky nebyly špatné. U sbírek Ivana Blatného jde o to, v jakém duchu zrovna tvořil – Melancholické procházky místy příjemně překvapily, Tento večer, sbírka v duchu Skupiny 42, mi vůbec nesedla a Hledání přítomného času něco mezi. Nakonec dvě sbírky – Pěší věc od Petra Kabeše je velice nesrozumitelná věc a Modlitba k Janince Jiřího Gruši se mi nelíbila vůbec.

Tak, to je za červenec vše, doufám, že jsem vás příliš nezahltila. Povězte mi, co pěkného jste v červenci přečetli vy? Už teď si dělám chutě, jak si v září počtu něco jiného než klasiku a tipy se vždycky hodí! :)

8 komentářů:

  1. Páni 24 knih! To je skvělý výkon :) A moc pěkné knihy :) Percyho Jacksona a Dvůr trnů a růží mám také co nejdříve v plánu číst.
    Já přelouskala 11 knih, nejvíc jsem si užila asi trilogii Nebe <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Percyho Jacksona doporučuji velmi vřele :)

      Vymazat
  2. Páni, co studuješ? ;-) nebo spíš kde?
    (Protože já studuju češtinu v Brně, jinak bych se tak hloupě neptala :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Češtinu a překlad v Praze :D Státnice za rok, už teď nestíhám...

      Vymazat
  3. Páni, 24 wow.. :D Už teď si začínám říkat, že vydat se na studium práv byla dobrá volba, alespoň mám až do října klid.. :D Užívej volna a měj se hezky! :) P.S. Holčičí přespávačky jsou nejlepší (z vlastní zkušenosti.. :D)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. 24 JE hrozně moc a nechápu jak to děláš, ať je tam sbírek kolik chce :D Tak jsem zvědavá, jestli srpen pofrčíš ve stejném duchu :D Každopádně s tebou svou GR challenge prostě neporovnávám, to je o zdraví :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem loni v dubnu měla za plného provozu 25, nepřijde mi to nězvládnutelné :D Ty sbírky máš fakt hned, klidně třeba dvě za den :)

      Vymazat
  5. Jejda, ses nějak rozšoupla :D Sérii Percy Jackson jsem poprvé začal číst toto léto a zatím mě to strašně baví :) Alenku bych si chtěl taky někdy přečíst a hrozně se už těším na Dvůr trnů a růží :)

    http://mybookishimagination.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)