středa 19. října 2016

Amie Kaufman & Jay Kristoff – Illuminae | Prostě si to přečtěte

Řekněme si to na rovinu: přestože si velmi pečlivě vybírám, co budu číst, velká spousta young adult knih mi teď přijde buď jako banální, nebo malinko hloupá. Prostě už jsem z toho vyrostla. Ale tahle skepse, s níž ke většině podobných děl v současnosti přistupuju, s sebou nese jednu výhodu – když se něco fakt povede, je to o to lepší, když vlastně nemáte žádná očekávání. A Illuminae se krucinál fakt dost povedlo.

Pro Kady a Ezru to není zrovna ideální den, zrovna se totiž rozešli. A navíc na jejich planetu Kerenza zaútočily lodi nepřátelské korporace. Po dramatickém střetu se části obyvatel podaří uprchnout na palubě tří vesmírných lodí a teď utíkají jako o život, aby je nedostihl bitevník Lincoln, protože další střet s ním by už nemuseli přežít. Jenže bitva o Kerenzu si vyžádala své následky: umělá inteligence, která řídí bitevní loď Alexandr, je poškozená a na palubě další lodi se zase objevila záhadná nemoc. Velení se to vše snaží ututlat, ale Kady, která se vyzná v počítačích, jen tak něco nezastaví. A mezitím se Lincoln blíží.

Loni na podzim se mi do rukou dostala ještě nevydaná verze Illuminae. Na první pohled je to kniha velice dlouhá (600 stran) a mně se to v anglické verzi špatně četlo, takže jsem ji po zhruba sto stranách odložila s tím, že to sice není špatné, ale spíš možná někdy. To jen abyste věděli, že nemáte dělat stejnou chybu jako já, protože co se týče Illuminae, je to „OKAMŽITĚ TEĎ“, nikoliv „možná někdy“, protože OMFG fkjhkjgkdkfsk.

Až budete mít možnost, rozhodně si knihou prolistujte, je totiž opravdu zajímavě udělaná. Odehrává se roku 2575 a je složená z přepisů událostí na kamerových zařízeních, rozhovorů, internetových konverzací, e-mailů a dalších všemožných záznamů. Graficky je to opravdu povedené, a navíc je na stránce většinou méně textu, než v knihách normálně bývá, v důsledku čehož to zkrátka a dobře odsýpá.

Fakt je, že těch sto stránek, které jsem četla loni, je jen takový rozjezd, takže se v žádném případě nenechte odradit, protože potom to nabere obrátky a budete jenom zírat na ten masakr, co se tam odehrává. V jedné z reakcí na knihu jsem zaslechla označení „vesmírná hra o trůny“, což je, minimálně co se týče počtu mrtvých těl, poměrně výstižné.

Bavilo mě to čím dál tím víc a víc, a nakonec jsem se přistihla, že mě jeden zvrat dokonce vážně překvapil! (Kdy mě naposledy nějaký zvrat v YA knize tolik překvapil, to už ani nevím!) Jeden z problémů, které jsem loni při čtení zaznamenala, byla angličtina – kniha je místy trochu techničtější a jindy zase slangovější, což je něco, co nebude dělat problémy při čtení překladu, ale v originále mě to zpomaluje, protože nemám takovou slovní zásobu. Na druhou stranu teď můžu porovnat překlad s originálem a musím říct, že jsem s českým textem nadmíru spokojená, všechna čest panu překladateli, myslím, že to nebylo nejlehčí dílko na překlad.

Illuminae je znepokojivá kniha. Ano, je to sci-fi, ale v dnešní době, kdy výzkumy umělé inteligence pokračují, stejně jako vesmírné objevy, je v ní mnoho věcí, které se najednou nezdají tak nemožné. Pak je tu ta věc s epidemií – řeknu vám, číst o tom nemocná není zrovna nejpříjemnější situace. Je toho tolik – tolik, až by to snad mělo působit přehnaně, přeplácaně, přitažené za vlasy. Ale ono to všechno sedí. Je to fakt bomba, pecka, úžasný. Nemohla jsem přestat číst. Přiznám se, že mě na konci jedna věc maličko zklamala, ale celkově jsem velmi mile překvapena a nemůžu se dočkat, až vyjde v překladu další díl. (Já vím, že ještě oficiálně nevyšel ani ten první, ale prostě s tím počítám, jasný? Tohle je tak dobrý, že ten další díl prostě vyjít musí.)

Takže si, dámy i pánové, zaškrtněte v kalendáři datum 7. listopadu 2016. Vychází Illuminae a už teď vám říkám, že to prostě musíte mít.


Autor/ka: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Originální název: Illuminae, první díl
Série: The Illuminae Files
Datum vydání: USA: 2015 / CZ: 7. 11. 2016
CZ překlad: CooBoo, Richard Podaný
SK překlad: není
Počet stran: 608 v CZ, vázaná s přebalem
Cena: 369,-Kč
Moje hodnocení: 92 %
Hodnocení na Goodreads:  4,31 při 25 380 hodnoceních

22 komentářů:

  1. Za mě zatím "meh", ale blížím se teprv k té magické stostránkové hranici, tak uvidím :D Jinak za mě Richard Podaný byla informace, která mi naznačovala, že by to šlo, překládá mi Palahniuka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám Podanýho ráda od té doby, co jsem četla Darrena Shana. A těch prvních sto stran je fakt meh, čti dál.

      Vymazat
  2. Skvělá recenze, sama se na knihu chystám. Nejvíc mě na ní asi láká to úžasné grafické zpracování, takže ano ano. Do tohohle se chci pustit a to i přesto, že YA téměř nečtu...
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze. Knížka vypadá hodně zajímavě. Poslední dobou o ní slýchám poměrně často, takže je možné, že se do ní v blízké době sama taky pustím. Kdo by si nechal ujít vesmírnou hru o trůny. ♥ :D

    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě o ní ještě bude slyšet víc :)

      Vymazat
  4. Tedy,YA jde kolem mě velkým obloukem, ale na tohle jsi mě svojí recenzí, v níž jsi naprosto báječně zprostředkovala svoje dojmy z knihy, neskutečně nalákala... děkuju! Přidávám hned na seznam :) Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli ti YA vůbec nesedne, tak nevím, jestli bych se do toho pouštěla... Ale v rámci žánru je to fakt povedené, jedna z nejlepších věcí, které jsem letos četla!

      Vymazat
  5. Uh, doteraz som knihu vždy len tak nejako odmávla, že aká zvláštna obálka, ktovie o čom to je, ale vlastne ma to netrápi... No, to sa práve zmenilo, znie to zaujímavo, zbožňujem netradičnú rýchlo odsýpajúcu formu písania a... Tvoje nadšenie je maximálne nákazlivé.:D Takže vďaka za super recenziu, pridávam na GR.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si to přečti! Já jsem kolem toho taky chodila, a teď jsem ráda, že jsem se do toho pustila a vytrvala jsem až do konce :)

      Vymazat
  6. Illuminae mě docela láká, ale na druhou stranu na sci-fi moc nejsem, tak si nejsem jistá, jestli do toho fakt jít :D
    Double Infinity by Ella

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu sci-fi taky tak jednou do roka, jestli ti to pomůže při rozhodování :D

      Vymazat
  7. Tyjo, já si to snad taky budu muset přečíst nebo co. Michal z toho byl odvařenej, pak Bára a teď i ty, hmmm... zajímavý :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víš, to ta obálka, vybuchující oheň, ten by odvařil kdekoho :D
      Ještě si počkej, co řekne Bětka, ať máš jistotu :D Na druhou stranu, máš teď čas, ne? :)

      Vymazat
    2. Nemám! Překládám jako ďas! (a mezi tím taky mohutně prokrastinuju, samozřejmě :D)

      Vymazat
  8. Jé, tak na to se moc těším. Nějdřív jsem to taky přešla, aniž bych si vůbec zjistila, o čem to je. Ovšem vypadá to jako něco, co by mě mohlo bavit, takže mám nejspíš další položku pro Ježíška. :)
    P.S. Dost závidím recenzentům to paperbackové vydání, cokoli s přebalem je pro mě docela utrpení. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, ale zase považ, že další díly v tomhle vydání nebudou, takže nám to nebude sedět :D
      A doufám, že tě to fakt bude bavit :)

      Vymazat
  9. Tuhle knihu jsem si také z Humbooku odnesla, byla totiž v balíčku pro blogery.. :) Už se na ní moc těším (zvláště po téhle recenzi.. :D). Jen co dočtu své knižní resty, tak se na ní vrhnu.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať jdou knižní resty rychle na odbyt ;)

      Vymazat
  10. Zrovna jsem dočetla a musím souhlasit, je to pecka! :) Jdu se vrhnout na recenzi. A taky jsem si kolikrát říkala, že překládat to musela být občas vážně zábava.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Richard Podaný je zkušený překladatel a žádný nováček, ten s tím myslím problém neměl :)

      Vymazat
  11. říkala jsem si, že počkám až jestli vyjde další díl, jak to teď u sérií od CooBoo dělám, ale jak tak koukám, tak to nakonec asi risknu rovnou :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)