čtvrtek 3. listopadu 2016

Lauren James – První konec | Spíš začátek než konec

Vždycky když přijde na mladé autory, jsem vnitřně rozpolcená. Na jednu stranu se mladým spisovatelům často velmi dobře povede vystihnout chování a vyjadřování postav, jelikož píší o něčem, co je jim velmi blízké. Na druhou stranu ne vždycky jsou vypsaní. A pak mě taky vždycky deprimuje, když si uvědomím, že někdo skoro tak starý, jako jsem já už napsal knihu! Každopádně jsem vždycky zvědavá. Na První konec jsem se dost těšila. Jaký je konečný verdikt?

Mladá dáma a kočí uprostřed jakobitského povstání v roce 1745. Válka na Krymu roku 1854, novinář a dívka přestrojená za chlapce. Začínající biologové pracující ve vědeckých laboratořích roku 2019. A dva studenti biologie z roku 2039, jejichž rodiny mají společnou minulost. Matthew a Katherine se stále znovu a znovu potkávají napříč staletími, znovu a znovu se do sebe zamilovávají a pokaždé je rozdělí tragická událost… Proč se znovu a znovu vracejí? Povede se jim někdy dosáhnout (prvního) šťastného konce?

Prvním koncem je taková potíž, že i navzdory názvu je většina knížky spíš takový začátek. Autorka rozjíždí čtyři paralelní linie a než se dostane k něčemu zajímavějšímu, dvě třetiny knihy jsou pryč. Největší problém je v tom, že to, co je záhadné pro postavy, tedy skutečnost, že se jejich životy neustále opakují, je čtenáři jasné hned od začátku. Páteř knihy tak bohužel tvoří milostná linka a já jsem byla paralelně třikrát svědkem toho, jak se Matthew a Katherine seznamují, sbližují a zjišťují tu převratnou novinku že jo, tohle už jednou prožívali.

Říkám třikrát, přestože se v knize de facto vyskytují linie čtyři – linka z roku 2019 je totiž vyprávěna jiným způsobem než zbylé tři. Matthew a Katherine se tu neseznamují, ale už jsou dokonce svoji a jejich linka je vyprávěna převážně skrz vzkazy, které si nechávají na ledničce, dále různé smsky, e-maily, Katherininy deníky… Zatímco zbylé tři dějové linie jsou trošku neohrabané vyprávění, rok 2019 má jiskru, náboj a vtip. I v porovnání s nimi působí zbylé tři části trochu uměle, strojeně. Přesně se tu ukazuje, že autorce jde hlavně to, co zná nejlépe.

Naproti tomu v lince ze vzdálenější budoucnosti, ale hlavně v obou z minulosti mi připadalo, že je autorka trochu nevypsaná. Navzdory historickým skutečnostem byly její postavy z 18. a 19. století až moc současné, až moc moderní. Poslední třetina knihy byla lepší, konečně se začalo něco dít, konečně to nabralo nějaký spád, ale na pořádnou záchranu už bylo trochu pozdě. A taky to skončilo trochu uspěchaně, skoro jako by si autorka řekla, že už má dost stránek a už by mohla skončit. Ale jo, dočetla jsem to a chvíli jsem trochu nechápavě čučela, co se to tam stalo. Tak doufám, že se to dozvím v dalším díle.

Moje já z roku 2012 se na mě mračí, jaká jsem zapšklá a nepřející, tak můžu skončit jedině pobídkou, že pokud vám je šestnáct, YA vás baví a tohle vás láká, jděte do toho. Netrpěla jsem u toho a má to spád. Jen už mě to tolik nebere. Už jsem to několikrát četla ve všech odstínech bleděmodré, zatímco pokud je vám šestnáct, pravděpodobně jste nepopsanější list. Ale druhý díl si asi stejně přečtu, abych se konečně dozvěděla, proč. Konec totiž spíš popichuje čtenářovu zvědavost, než že by něco odhalil. Jo, autoři vědí, proč to dělají…

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku!


Autor/ka: Lauren James
Originální název: The Next Together
Série: první díl duologie
Datum vydání: USA: 2015 / CZ: 2016
CZ překlad: CooBoo, Romana Bičíková
SK překlad: není
Počet stran: 368 v CZ, vázaná
Cena: 329,-Kč
Moje hodnocení: 58 %
Hodnocení na Goodreads:  3,75 při 1 824 hodnoceních

4 komentáře:

  1. Je mi sedmnáct a poslední dobou zjišťuji, že už mě taky nebaví, co mě bavívalo. Škoda. Ale tuhle knížku si řadím do kolonky "když to najdu v knihovně, přečtu si to" a je dost možné, že se mi to i bude líbit.
    No a taky se mi fakt moc líbí ta obálka druhého dílu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, to mně se zase asi víc líbí obálka toho prvního :D

      Vymazat
  2. O knize už hodně dlouho přemýšlím, no asi ji vyzkouším. I když pravda, šestnáct už mi dlouho není.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)