čtvrtek 10. listopadu 2016

Sarah Andersen – Dospělost je mýtus | Komiks naší generace

Vzpomínám si, že když mi bylo dvanáct, patnáctiletí se zdáli tak vyspělí a dospělí! V patnácti jsem si říkala: až mi bude osmnáct, určitě si budu připadat jinak. Osmnáctka přišla a zase odešla, mně je dvaadvacet, podle všech společenských měřítek jsem dospělá, akorát ten můj pocit dospělosti se pořád někde fláká.

Sarah Andersenová je čtyřiadvacetiletá kreslířka z Brooklynu. Její webový komiks Sarah’s Scribblers dosáhl takové popularity, že část komiksů letos vyšla v knižní podobě – a tenhle měsíc i v českém překladu. Jsou to kresbičky jednoduché a jen s malým množstvím doplňujícího textu, přesto si vysloužily velkou pozornost. Asi bych po internetu jen těžko hledala někoho, kdo nikdy neviděl jediný obrázek Sarah’s Scribbles. Tyhle krátké komiksy na vás čas od čas vyskočí ze všech možných míst – na Facebooku, Tumblr, Pinterestu, Twitteru, na blozích… kdekoli vás napadne. A já se pokaždé vždy a znovu zastavím, přečtu si těch pár vět a zasměju se.

Komiksy Sarah Andersenové jsou ve své jednoduchosti geniální, protože to prostě sedí. Stejně jako hrdinka komiksů (která vůbec, ale vůbec není autobiografická postava, fakt ne, přísahá Sarah) mám někdy (čtěte: hodně často) chuť nedělat nic jiného než ležet v posteli, stejně tak ráda čuchám ke knihám a přeju si, aby z nich byl parfém, stejně tak nejsem schopná zapomenout na ty trapné okamžiky ve svém životě.

Ale nejsou to jen věci, které vystihují tenhle, řekněme, životní pocit. Jsou to i drobnosti všedního dne. Jako to, že kondicionér záhadně mizí několikrát rychleji než šampon. Nebo holčičí kabelky. Kdyby se to nejmenovalo „Dospělost je mýtus“, knížka by klidně mohla dostat název „Jo, to jsem celá já!“, protože tahle věta vám při čtení nejednou přijde na mysl. Sarah Andersenová zkrátka vyslovuje (a kreslí) to, co dnes a denně prožívají dívky a ženy mojí generace.

Jak už jsem zmiňovala, většina z vás se s komiksem už setkala někde na internetu. Jistě víte, co můžete čekat. Ale to je taky jediná nevýhoda, kterou tahle knížka představuje – spousta z obsahu pro vás už nebude nic nového. Samozřejmě, některé věci člověk může číst pořád dokola a nikdy se to neomrzí, ale přesto jsem se nejvíc zasmála, když jsem narazila na něco, co jsem viděla poprvé. A ano, pokud zrovna nepatříte k těm, kdo mají stránky Sarah Andersenové projeté od A do Zet, narazíte tam na nové věci.

Je tedy jen na vás, abyste zvážili, jestli vám stojí za to mít Dospělost je mýtus doma v knižní podobě. Za sebe můžu říct, že jsem za knížku ráda, a mám v plánu se k ní do budoucna vracet – některým věcem se člověk může smát pořád dokola. A to je pravda pravdoucí, žádný mýtus.

P. S.: Kdybych někdy potkala tu dospělost, dám vám vědět. Ale bojím se, že je schovaná na dně mé bezedné (Hermioniny) kabelky, někdy mezi nůžkami, zrcátkem a baterkou.

P. P. S.: Tenhle v knížce není, ale sedí to, ne?

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

Autor/ka: Sarah Andersen
Originální název: Adulthood Is a Myth
Datum vydání: USA: 2016 / CZ: 2016
CZ překlad: CooBoo, Zuzana a Romana Bičíkovy
SK překlad: Citadella, ?
Počet stran: 112 v CZ, brožovaná
Cena: 199,-Kč
Moje hodnocení: 90 %
Hodnocení na Goodreads:  4,14 při 12 639 hodnoceních

5 komentářů:

  1. To zní jako parádní oddychová četba, že bych do toho šla? :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tolik ke "čtení" tam toho není, ale určitě jdi do toho! :)

      Vymazat
  2. Jee, ono to už vyšlo. Dobre vedieť, prihadzujem do (vianočného) wishlistu. Odkedy som narazila na zmienku o knižke tak sa komiksom od Sarah na internete vyhýbam, aby ma potom viac bavili v knižnej podobe. O to viac sa na ňu teraz teším. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Je pravda, že komiksy nie sú príbehovo nové, všetky ich čitateľ nájde na autorkinej stránke, ale kresba je nová. Vzhľadom k tomu, že v tejto publikácii sú jej prvé počiny, takže vtedy kreslila trochu inak a musela ilustrácie prerábať. Osobne sa teším aj na druhú zbierku, ktorá má vyjsť o rok.

    OdpovědětVymazat
  4. To zní vážně dobře, mám ráda komiksy, u nichž se člověk nejen zasměje, ale také se v nich tak trochu najde, tak se po knize zkusím porozhlédnout. :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)