pondělí 23. října 2017

Jay Asher – Třináctkrát proto | Oslava sebevraždy? Fakt?

Kdo dneska ještě neslyšel o Thirteen Reasons Why? Tahle knížka vzbudila letos na jaře mimořádný ohlas, když Netflix uvedl seriál natočený podle ní. Není to ale žádná novinka – kniha samotná je už deset let stará a v českém překladu vyšla poprvé v roce 2009. Já patřím k těm stařešinám, které ji četly už tehdy, ale když CooBoo knížku vydalo znovu, tentokrát jako Třináctkrát proto, rozhodla jsem se osvěžit si paměť.

Děj asi není třeba příliš přibližovat. Clay Jensen jednoho dne najde na verandě domu krabici, v níž je několik kazet. Když tu s číslem jedna pustí, ozve se z ní hlas jeho spolužačky Hanny Bakerové – jenže Hannah se před několika týdny zabila. Hannah z kazety své posluchače vyzve, aby si poslechli její příběh. Jejích třináct důvodů, proč se rozhodla ukončit svůj život. A Clay má být jedním z nich.

Jak už jsem zmiňovala, Třináctkrát proto jsem četla už v době, kdy vyšla poprvé. Tehdy mi bylo patnáct a matně si pamatuju, že se mi kniha líbila, ale nemůžu říct, že by otřásla mým světem. Asi v ní bylo málo upírů? (Ano, byl to ten rok.) Na jaře jsem ale zhlédla seriál a i přes malé nedostatky se mi dost líbil. Nebyla jsem samozřejmě sama a najednou knihu Jaye Ashera četli snad všichni. Spousta lidí ji zbožňuje, ale najdou se i tací, kteří na ní nenechají nitku suchou. Že prý oslavuje sebevraždu. No… to teda opravdu ne.

Námitka 1: Hannah neměla dost důvodů, proč se zabít. Vždyť to byly malichernosti. Byla to jen ufňukaná nána!
Vážně jste tu knihu četli pořádně? Ano, dost důvodů jsou samy o sobě malichernosti. Pak jsou tu i takové, které nejsou, ale nechci spoilerovat. Podstatné je, že Třináctkrát proto výborně popisuje přesně ten efekt, kdy padající kamínek dokáže spustit lavinu. Přináší nejdůležitější podnět ze všech: na našem chování záleží! Dávejme proto pozor na to, jak se ke druhým chováme. Ale ať už jsou její důvody jakkoli pohnuté, sebevražda není řešení. Samozřejmě. A přesně proto není celá kniha jen Hannino vyprávění. Proto je tam Clay, který Hanně protiřečí, který jí vyčítá, že se dost nesnažila. Že měla někoho, komu to mohla říct. Že to neměla vzdávat. Ale tohle prostě někdo, kdo má depresi, nevidí.

Když slyšíte písničku, která vás dohání k pláči, ale vy už plakat nechcete, nebudete ji už nikdy poslouchat.
Před sebou samým ale člověk nemůže utéct. Nemůžete se rozhodnout, že už nechcete nikdy vidět sami sebe. Nemůžete se rozhodnout, že vypnete hluk ve vlastní hlavě.

Námitka 2: Hannah nezní jako někdo, kdo má depresi!
Tohle je poněkud obtížněji vyvratitelná námitka než ta první. Především proto, že v celé knize slovo deprese nepadne ani jednou. Ale zase si musíte uvědomit, že Hannin příběh vypráví sama Hannah a sebevrazi většinou nemají pocit, že by byli nemocní, to je ten problém. Čtenář je proto odkázán na Hanninu sebereflexi a na Clayovy reakce. Zatímco truchlící Clay nemá momentálně náladu na hledání racionálních řešení (jako třeba deprese), čtenář by měl trochu nahlédnout mezi řádky. Z mého pohledu zní vypravěčka Hannah přesně jako někdo, kdo už je v té závěrečné fázi deprese, kdy se rozhodne pro řešení a najednou má v životě nějaký cíl, a proto z vyprávění možná nezní ta apatie, kterou si s depresí spojujeme. Především v posledních kazetách (posledních měsících) se mi ale zdálo, že je tenhle stav naznačený. Před osmi lety jsem to nepostřehla, ale teď mě to přímo bije do očí. A co se týče námitek typu „měl/a jsem depresi, takhle nevypadá“ – lidi, každý to má jinak!

Vy nevíte, co se odehrávalo v mým zbývajícím životě. Doma. A dokonce i ve škole. Nevíte, co se odehrává v životě žádnýho člověka kromě vás samotných. Jenže jestliže se zapletete do jedný části něčího života, nezapletli jste se pouze do ní. Tak přesně a výběrově si bohužel nedokážete počínat. Jestliže si zahráváte s jednou částí něčího života, zahráváte si s jeho životem jako celkem.

Námitka 3: Je to nebezpečná kniha a lidé se kvůli ní budou chtít zabít!
Spousta negativních recenzí argumentuje tím, že se lidé po přečtení této knihy budou chtít Hannah inspirovat a zabijou se proto, aby se pomstili za všechna větší i menší příkoří. Podle mě je to ale absurdní argument. Sebevražda je komplikované téma a mluvit by se o něm mělo. Ale jak to udělat, když tu „oběti“ nejsou, aby o svých důvodech promluvily? Myslím, že autorovi se povedlo zkombinovat dvě perspektivy – jednak tu „důvodovou“, jednak tu druhou, která zosobňuje šokované a nevěřícné reakce okolí. Definitivní poselství knihy jsou dvě: první, že sebevražda není řešení, přesně to ukazuje, že Hannah měla další možnosti, ale rozhodla se jich nevyužít. A druhé, že bychom se k sobě měli chovat lépe, aby takovéhle situace nastávaly spíše méně.

Myslím, že je to převážně problém vypravěče v první osobě – totiž, že se o něj jen těžko distancuje. Vypravěč ve třetí osobě mnohem spíš ukáže nesouhlas. Ale čtenář musí mít na paměti, že autor není to „já“, které v knize promlouvá. Že tomu vypravěči nemáme všechno věřit. (Ostatně i Škvoreckému bylo vyčítáno, že jsou Zbabělci hnusná kniha, protože hrdina a vypravěč v jedné osobě není dostatečně explicitně odsouzen, protože Danny o sobě neřekne, že se chová jako blbec.)

Každopádně nevím, co si takto argumentující lidé představují. Nikdy o sebevraždách nepsat? Psát jenom o tom, jak si to ten člověk na poslední chvíli rozmyslel a byl zachráněn? No, to ale přece není řešení. A když o něčem nebudeme mluvit, tak to neznamená, že to zmizí. Sebevraždy se stávají, a ne vždycky mají lidé Jeden Velký Vážný Důvod. Někdy byste je pro jejich důvody označili za protivné, sebestředné a nesympatické. Tak to prostě je, a nežijeme snad už ve světě, kdy se knihám vyčítá, že říkají „pravdu“.


Sečteno a podtrženo, Třináctkrát proto se vám nemusí líbit. Nikomu se nemůže líbit všechno. Ale rozhodně to není fundamentálně špatná kniha, která by si zasloužila snášet pod černou zem. Podle mě je to výborně napsaná kniha, která není jednoduchá a jen tak snadno se nevyčerpá. Ostatně to, že se o ní mluví i po deseti letech, je dostatečný ukazatel kvality.

Autor/ka: Jay Asher
Originální název: Thirteen Reasons Why
Série: není
Datum vydání: USA: 2007 / CZ: 2009, 2017
CZ překlad: CooBoo, Lumír Mikulka
SK překlad: Slovart, Paulína Feriancová
Počet stran: 224 v CZ, vázaná
Cena: 249,-Kč
Moje hodnocení: 95 %
Hodnocení na Goodreads:  4,02 při 582 713 hodnoceních

6 komentářů:

  1. Úžasná recenze! Mně zbývají ještě zkouknout dva díly seriálu a nemůžu si ho vynachválit. Samozřejmě, jako správný knihomol, si musím také přečíst knížku. Tak doufám, že bude někde v knihovně k mání :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Podle mě teď bude v knihovně beznadějně vypůjčovaná, ale třeba se ti poštěstí :D Každopádně oproti seriálu se to jen naprosto minimálně věnuje té "budoucnosti", už jsem někde slyšela, že to lidi zklamalo, tak s tím počítej :)

      Vymazat
  2. Skvěle napsaný! Proč jsme ti to ještě nesdíleli? To musím napravit :D
    Jinak já měla po přečtení tehdy před lety přesně ten pocit marnosti, že to celé provedla tak zbytečně, kvůli malichernostem a byla jsem na ni trochu naštvaná... ale to asi patří k emocím, které má ten příběh vyvolat. Možná si ji taky přečtu ještě jednou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju pěkně, a hlásím, že nevím, odkazy posílám! Mám posílat i tobě? :)
      Já musím říct, že v tom je dobrý i ten seriál, který má přesně ten odstup od vypravěče, že se na to koukáš i trochu jinak. (Akorát zase brutálně přepískli to drama "poté", což tady úplně chybí, naštěstí.) Na druhou stranu, pokud to vyvolá tenhle pocit, tak prevence sebevraždy dobrý, ne? :D

      Vymazat
  3. Skvělá recenze!

    Jsem ráda, že kniha má konečně lepší obálku, protože ta předešlá byla vážně hrozná a vůbec mě to tedy nelákalo knihu koupit.

    Viděla jsem ale seriál a můžu říct, že poprvé za celou dobu od zhlédnutí jsem našla někoho, kdo má na tento příběh stejný názor jako já ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-)
      Vážně? Já znám víc lidí, kteří mají podobný názor jako já...

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)