pondělí 13. listopadu 2017

Amie Kaufman & Jay Kristoff – Gemina | Varování: návykové!

Illuminae byla pecka. Pecka s krásnou obálkou, která mě po dočtení přiměla říct: já chci druhý díl, a hned! Bohužel, člověk ne vždycky dostane to, co chce, ale trpělivost přináší ovoce, takže o více než rok později mi domů přišla velká krabice, v níž seděla jedna tlustá modrá kniha: Gemina.

Gemina začíná chvíli po konci Illuminae. Tentokrát se ale přesuneme do jiné části vesmíru, na skokovou stanici Heimdall. Přesně na tu se uprchlíci z Kerenzy snažili dostat celou první knihu a měli neblahé tušení, proč jim nikdo neodpovídá. To se však nevyplnilo… zatím. Heimdall je stále v jednom kuse a všichni jeho obyvatelé jsou v pořádku – to se má ale brzo změnit, na stanici totiž míří skupina zabijáků Bei Techu, kteří mají za úkol se postarat, že se pasažéři z Hypatie nedostanou ani o krok dál. Bohužel pro ně, dcera velitele stanice, Hanna Donnellyová, se nehodlá vzdát bez boje. A na pomoc jí bude muset stačit její drogový dealer, Nik Malikov, a jeho sestřenka Ella. Namísto oslav Dne Terry je čeká boj o holý život…

U druhých dílů trilogií je to vždycky tak trochu sázka do loterie – buď autor (či v tomto případě autor a autorka) dostojí kvalitě prvního dílu, nebo mu dojde dech a jen vyplňuje prostor mezi začátkem a koncem. Takže jsem se trochu bála, že Gemina už nebude mít tu jiskru, kterou disponovalo Illuminae, ale naštěstí to byly jen plané obavy. Na rozdíl od Illuminae mi dokonce přišlo, že jsem se do Geminy (asi bych správně měla říkat Gemin, když teď vím, že je to množné číslo, co? Ale už jsem si nějak zvykla na tu Geminu) začetla hrozně rychle. Autoři tentokrát nemusejí ztrácet čas s uváděním univerza a situace, takže mohou skočit rovnýma nohama do akce. Vůbec jsem neměla problém se začíst, spíš naopak jsem měla problém přestat.

Další věc, které jsem se trochu bála, je opakování stejných vzorců z jedničky. Co se týče postav, tady se je povedlo odlišit dostatečně. Hanna se mi jako postava opravdu zamlouvala, ať už na začátku jako rozmazlená Výsost, tak později jako holka, která se nebojí ušpinit si ruce. A Nik byl taky fajn postava, i když na rozdíl od Hanny podle mě neprošel takovým vývojem. A můžu vám slíbit, že se objeví i staří známí z Illuminae, i když tentokrát samozřejmě nehrají prim.

Co se týče toho replikování vzorců z prvního dílu… tak v rámci děje se některé situace či zvraty opakují. Nechci moc prozrazovat jaké, abych vám nezkazila čtenářský zážitek, ale viděla jsem tam jisté podobnosti. Na druhou stranu to není tak výrazné, aby to vyloženě vadilo a nudilo, to zas ne. Jen chci být při popisu opravdu objektivní, ale subjektivně řečeno mi to bylo vlastně docela jedno, protože Gemina byla zase taková pecka, že jsem knihu pomalu vdechla. Pokaždé, když jsem po knize jen tak mimochodem, na chviličku sáhla, tak jsem se probrala někdy o sto stran později (proč takhle nejde číst třeba Joyce?) bez sebemenší chuti přestat. Jo, zítra jdu do školy. Ne, nechci nic v krámě. Ne, v sobotu nikam nejdu, budu si číst. Dalo by se říct, že je ta kniha návykovější než prach. (A to při její přípravě nepřišli k úhoně žádní milí sudokopytníci. Doufám.)

A protože provedení je u téhle série stejně důležité jako obsah, musím pochválit ještě následující: 1. opět nápadité grafické provedení; 2. nově ilustrace z Hannina deníku, jejichž autorkou je Marie Lu; 3. redaktora a korektorku, kteří v knize ponechali jen ty překlepy, které tam měly být; a 4. překladatele. Teda, já jsem věděla, že Richard Podaný překládá dobře, ale přesto jsem během čtení musela smekat svůj imaginární klobouk. (Mohla jsem smeknout svůj skutečný klobouk, ale visel na věšáku a já nechtěla přestat číst.) Jeho výborný jazykový cit (překladatele, ne klobouku) a nápaditost knize snad ještě přilepšují. Zkrátka se mi překlad líbí tak moc, že si budu zoufat kolik měsíců či roků bude třeba, než bude přeložen i třetí díl, Obsidio, a nepodlehnu pokušení originálu.

Shrnuto a podtrženo, Gemina je možná o malilinko míň nápaditá než Illuminae, ale čte se úplně stejně dobře. Možná ještě líp. A já teď mám spoustu času na to, abych přemýšlela, co budu do vydání trojky dělat. Asi si dojdu pro ten klobouk.


Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!
Autor/ka: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Originální název: Gemina
Série: Akta Illuminae, druhý díl
Datum vydání: USA: 2016 / CZ: 2017
CZ překlad: CooBoo, Richard Podaný
SK překlad: není
Počet stran: 672 v CZ, vázaná s přebalem
Cena: 449,-Kč
Moje hodnocení: 92 %
Hodnocení na Goodreads:  4,56 při 19 528 hodnoceních

4 komentáře:

  1. Skvělá recenze! Gemina vypadá úžasně, takže se musím už konečně pustit do Illuminae, které mi tu už skoro rok leží, protože zatím slyším převážně pozitivní ohlasy. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Ale pozor, docela to na sebe navazuje, tak aby sis něco nevyzradilo ;)

      Vymazat
  2. Leží mi na stole, koukám na ní a chystám se do ní brzy začíst.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ale bacha, vyhraď si na ni dost času, nejde ji položit! :))

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)